Dogmatörténet

GLOA0309-22

Kreditérték: 2

Tagozat: Levelező

Óraszám: 6/0/0

Oktatás nyelve: magyar

Tárgyfelelős oktató: Óra Krisztián

Követelmény típus: kollokvium

Szak: Hittanár-nevelőtanár

Képzés szintje: O


A tantárgy oktatásának célja:
A dogmatörténet részleteiben vizsgálja a kereszténység alapvető hittételeinek megfogalmazásához vezető teológiai fejlődést. A kurzus számba veszi a korai keresztény igehirdetés nagy témáit, majd azt, hogy ezek kifejtése miként alakult az egyház első három évszázada során, s hogy a hittartalom hogyan szilárdult meg a következő századok egyetemes zsinatainak dogmatikai határozataiban. A hallgatók megismerik a szentháromságtan és a krisztológia fejlődését, a Mária-dogmák történetét, végül a szentségek dogmatörténetét.
 
A tantárgy tartalma:
  1. A dogmatörténet tudománya és alapvető kérdései
  2. Az első három évszázad teológiai fejlődése
  3. Szentháromságtani kérdések a IV. században
  4. Az V. századi krisztológiai vita
  5. A Mária-tisztelet története az ókorban
  6. A Mária-dogmák története
  7. A keresztség és a bérmálás dogmatörténete
  8. Az Eucharisztia dogmatörténete
  9. A bűnbánat és a betegek kenete dogmatörténete
  10. A házasság szentségének dogmatörténete
  11. A papi rend szentségének dogmatörténete
 
Képességek és kompetenciák:
  1. a) Tudás: Ismeri a dogmatörténet főbb irányait, a dogmák kialakulásának teológiatörténetét.
  2. b) Képességek: Képes felismerni a dogmatörténet eseményeinek összefüggéseit.
  3. c) Attitűdök: Rendelkezik a megfelelő nyitottsággal a dogmatörténeti kutatás befogadásához. 
  4. d) Autonómia és felelősség: Önállóan képes állást foglalni a tárgyalt témákkal kapcsolatban. 
 
Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):
  • Vanyó, L.: Bevezetés az ókeresztény kor dogmatörténetébe. Budapest, 1998.
Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):
  • Ókeresztény írók. (Szerk: Vanyó, L.) 18 kötet. Budapest, 1979-2002.
  • Lafont, G.: A katolikus egyház teológiatörténete. Budapest, 1998.
  • Tőzsér, E. -  Várnai, J. szerk.: Dogmafejlődés, dogmaértelmezés. Budapest, 2012.
  • Nemzetközi Teológiai Bizottság: Tanítóhivatal és Teológia.
In:https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/cti_documents/rc_cti_1975_magistero-teologia_hu.html (Update: 2024.09.01.)

Utoljára módosítva: 2025. 10. 27. 14:23

Eseménynaptár -
2025. november

Intézményünk

A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.

Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.

Főiskola Kollégiumok