Kreditérték: 3
Tagozat: Nappali
Óraszám: 2/0/0
Oktatás nyelve: magyar
Tárgyfelelős oktató: Bognár István
Követelmény típus: vizsga
Szak: Katolikus teológus
Képzés szintje: O
A tantárgy oktatásának célja: A tantárgy célja, hogy megismertesse a szentségek teológiájának alapjait, különös tekintettel azok dogmatikai, történeti és kulturális aspektusaira. Külön szeretnénk rávilágítani a szentségtan ekkléziológiai és ökumenikus dimenziójára a félév folyamán. |
|
A tantárgy tartalma: A II. Vatikáni Zsinat szavaival úgy jellemezhetjük az Egyházat, mint az üdvösség egyetemes szentségét, vagyis hatékony jelét. Az a szerepe, hogy az üdvösséget jelképezze és munkálja, megvalósítsa. A mindennapi keresztény életben benne van a hét szentségről szóló tanítás, s azt tartjuk róluk, hogy a kegyelem eszközei. Az Egyházról, mint alapszentségről beszélünk, hordozza a szentségeket, s belőle nyerik hatékonyságukat. Az Egyháznak viszont minden kegyelmi hatása Krisztustól ered: Ő az Egyház feje, Ő bízta rá a megváltás gyümölcseit. |
|
Készségek, kompetenciák: a) tudása · ismeri a dogmatika szakkifejezéseit és a rendszeres teológia kommunikációjának sajátosságait · ismeri a dogmák bibliai hátterét, a bibliai igék értelmezésének fejlődését · birtokában van a dogmatika áttekintő ismeretének és a tantételek gyakorlati jelentőségének b) képességei · önálló teológiai gondolatok megfogalmazására; · érvelő-tudományos párbeszédre teológiai és egyházi területen; · hitbeli meggyőződése egyházon belüli és azon kívüli képviseletére; · az ökumenikus és vallásközi párbeszédre; · az élethosszig való tanulásra és fejlődésre; · a teológia tudományának önálló művelésére; · teológiai problémák felvetésére és azok megoldásában való együttműködésre; · dogmatikai ismereteinek folyamatos bővítése az elvek etikai, gyakorlati következményeinek megértésével · képes használni és értékelni a magyar és idegen nyelvű dogmatikai irodalmat, felismerni az új dogmatikai felvetések értékét és hasznát c) attitűdje · hitelesen közvetíti a rendszeres teológia problémaköreit, tanítja azoknak tartalmát · hitbeli döntéseit a megismert és elfogadott biblikus, dogmatikai szempontok és etikai normák figyelembe vételével hozza meg · a rendszeres teológia ismeretköreit más nézeten lévőkkel való kommunikációban aktívan használja és védelmezi d) autonómiája és felelőssége · attitűdjéből következően rendszeres teológiai tudásából fakadóan önállóan gondolja végig a hitvallásbeli kérdéseket, és ellenvélemények ütköztetése mellett kialakított szakmai véleményét képviselni és tanítani képes · folyamatos önképzéssel figyelemmel kíséri a rendszeres teológia új irodalmát: ehhez állandó segítséget kap az előadások folyamán |
|
Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok): Előd I., Katolikus dogmatika, Budapest, SZIT, 1978. Schneider, Th., A dogmatika kézikönyve II, Bp. 1997, 195-396 |
|
Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok): Dolhai L., A szentségek teológiája, SZIT, Bp. 2011. Gál F., Dogmatika II., Budapest, SZIT, 1990. Gánóczy S., Bevezetés a katolikus szentségtanba, Bencés Kiadó, Pannonhalma 2006. Puskás A. (szerk.), Az élet kenyere. Az Eucharisztia ünneplése és teológiája, in Varia Theologica 3, SZIT, Bp. 2012. Rosato P., Introduzione alla Teologia dei Sacramenti, Casale Monferrato, Ed. Piemme, 1992. |
Utoljára módosítva: 2024. 12. 11. 13:32
A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.
Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.