Kreditérték: 2
Tagozat: Nappali
Óraszám: 0/0/0
Oktatás nyelve: magyar
Tárgyfelelős oktató: Dr. Benyák Anikó
Követelmény típus: évközi jegy
Szak: Katekéta-lelkipásztori munkatárs
Képzés szintje: BA
A tantárgy oktatásának célja: · a szociálpszichológia fogalmainak, törvényszerűségeinek megismertetése; · a társas történések, a csoportfolyamatok megértése és elemzése iránti igény és érzékenység fokozása |
|
A tantárgy tartalma: Minden téma két hét tanóráin keresztül kerül feldolgozásra. Az egyén mint szociális egység. A szociális meghatározottságú személyiségjellemzők közül: a szociális szerep, énfunkciók, elhárító mechanizmusok. Az egyén szocializációja. Szociális tanulás. Szakmai szocializáció. A szociális meghatározottságú személyiségjellemzők közül: az attitűd. Az attitűd szerkezete (összetevői), funkciói, attitűdkonzisztencia és attitűdváltozás (Festinger kognitív disszonancia – elmélete) A szociális interakció lényege. Interakciós függőségek. A társas kapcsolatok keletkezése, típusai, fejlődése. Az interperszonális kommunikáció fogalma, folyamata, szintjei, csatornái. A nem verbális üzenetek változatai. Intimitás – egyensúly, vizuális egyensúly. A szociális befolyásolás és meggyőzés: hatékonyság és kiváltott reagálásmódok. A meggyőzés folyamatmodellje. Milgram kísérlete az engedelmességről. A konformitás (Asch kísérlete, a konformitást befolyásoló tényezők, a konformitás változatai). Társas kölcsönhatás (szociális facilitáció és inhibíció), csoportteljesítmény (csoporthatékonyság). A konfliktusok szintjei. A társas konfliktusok fajtái, konfliktusmegoldási stratégiák. A proszociális magatartás (motívumok, folyamat, befolyásoló tényezők). A konfliktus és a konfliktuspedagógia fogalma. A konfliktusok szintjei, típusai. Konfliktusmegoldási, konfliktuskezelési módszerek, stratégiák és modellek. A csoportkutatások kezdetei. A csoport fogalma, típusai. A referenciacsoport fogalma és funkciói. A csoport fejlődése; belső rétegződése, különös tekintettel a kommunikációs struktúrára. Csoportképződmények: csoportnorma, csoportlégkör (kohézió, adhézió), csoportérték. Csoportközi konfliktusok, polarizációs hatások a csoportban. Csoport és vezetés. A szociometriai vizsgálatok elméleti háttere. Sztereotípiák és előítéletek. |
|
Készségek, kompetenciák: a) Tudás Ismerje a különféle szociális egységeket (egyén, szociális interakciók, társas kapcsolatok, csoport, tömeg). Sajátítsa el a különféle szociális egységek legfőbb sajátosságait. Szerezzen használható tudást a másokról kialakítandó összkép, a másokhoz való viszonyulás, az emberi kapcsolatok alakulása, a társas kölcsönhatás különféle vonatkozásai és a csoportjellemzők, csoportfolyamatok területén. b) Képességek Legyen képes önreflexióra saját személyközi viszonyulásai tekintetében. Tudatosabban szemlélje az emberek egymáshoz való viszonyulásait, a közöttük kialakuló konfliktusokat, a csoportok fejlődését, típusait, szerkezetét, egyes csoportjelenségeket. c) Attitűdök A sztereotípiákra és előítéletek működésére vonatkozó ismeretek birtokában fejlődjön mások megismerésének igénye, mások elfogadása terén. Hivatásához kapcsolódó élethelyzetekben kész együttműködésre, kölcsönösségre, asszertivitásra, segítő kommunikációra. Nyitott a konfliktushelyzetek, problémák feltárása, illetve arra, hogy szükség esetén a megoldás érdekében szakmai segítséget kérjen és elfogadjon. d) Autonómia és felelősség Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban. |
|
Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok): Forgács József / Joseph P. Forgas (többszöri kiadás): A társas érintkezés pszichológiája. Gondolat Könyvkiadó, Budapest. vonatkozó fejezetei. Szabó István (1998): Bevezetés a szociálpszichológiába. vonatkozó fejezetei. N. Kollár Katalin, Szabó Éva (szerk. 2017): Pedagógusok pszichológiai kézikönyve. Osiris Kiadó, Budapest. vonatkozó fejezetei. |
|
Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok): Allport, G.W. (1984): Az előítélet. Gondolat Kiadó, Budapest. Aronson, E. (1994): A társas lény. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest. Atkinson, R.L. (1994): Pszichológia. Osiris - Századvég, Budapest. Benedek István (1995): Pedagógiai vezetés, a vezetés pedagógiája. Okker Oktatási Iroda, Budapest. Buda Béla (1988): A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Tömegkommunikációs Kutatóközpont, Budapest. Csepeli György (2003): Szociálpszichológia. Osiris Kiadó, Budapest. Hewstone, M. és munkatársai (1997): Szociálpszichológia. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest. Horányi Özséb (szerk. 2003): Kommunikáció I-II. General Press Kiadó, Budapest. Lengyel Zsuzsanna (1997): Szociálpszichológia. Szvgy. Osiris Kiadó, Budapest. Mead, G. H. (1973): A pszichikum, az én és a társadalom. Gondolat, Budapest. Mérei Ferenc (1996): Közösségek rejtett hálózata. Osiris Kiadó, Budapest. Mérei Ferenc (1989): Társ és csoport. Akadémiai Kiadó, Budapest. Mészáros Aranka (2006): A munkahely szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. Mészáros Aranka (1999): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. Smith, E. R., Mackie, D. M., Claypool, H. M. (2016): Szociálpszichológia. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. |
Utoljára módosítva: 2024. 12. 11. 11:23
A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.
Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.