Kreditérték: 3
Tagozat: Nappali
Óraszám: 0/2/0
Oktatás nyelve: magyar
Tárgyfelelős oktató: Pigler Mónika Míra OP
Követelmény típus: évközi jegy
Szak: Katolikus teológus
Képzés szintje: O
|
A tantárgy oktatásának célja: A tárgy célja a hallgatók által egy filozófiai tudomány (az addig hallgatott filozófiai tudományok közül szabadon választva) releváns szerzőjének vagy témájának a bemutatása (írásban és szóban) primer és szekunder szakirodalom alapján. Fontos a szövegértési, a szövegalkotási és az előadói készség fejlesztése. |
|
A tantárgy tartalma: 1. Bevezetés. A feladatok ismertetése, megbeszélése. 2. A kapcsolódó primer és szekunder irodalmak kiválasztása, megbeszélése. 3. A primer filozófiai szövegek értelmezési módja (példákon bemutatva). 4. A szekunder filozófiai szövegek értelmezési módja (példákon bemutatva). 5. A filozófiai szövegalkotásának módjai, lehetőségei. 6. A főiskola dolgozatírási szabályzatának szempontjai (idézés, irodalommegadás, rezümé, …) 7. Szakaszzáró ZH. Értékelés. 8. A prezentációkészítés szempontjai. 9. A szóbeli előadás szempontjai. 10. Az eddig elkészült munka megbeszélése. 11. Hallgatói előadások. 12. Hallgatói előadások. Összefoglalás. |
|
Elérendő kompetenciák: a) Tudás Ismeri a filozófiai szövegértés és szövegalkotás módszereit, lehetőségeit. Ismeri a prezentáció és az előadás lépéseit, lehetőségeit. b) Képességek Képes egy releváns filozófiai szerző ill. téma főbb szempontjainak a felismerésére és megfogalmazására. Képes az adott szerző ill. téma keresztény filozófiai diszciplínák szerinti értelmezésére. Képes az érvelő-tudományos párbeszédre, valamint képes saját véleménye mellett logikusan érvelni (szóban és írásban). Képes a filozófiai szövegek értő és elemző olvasására c) Attitűdök Rendelkezik a megfelelő nyitottsággal a különböző filozófiai szerzők ill. álláspontok értékeinek elfogadására. Rendelkezik egyéni és közösségi szintű együttműködő és kapcsolatteremtő képességgel és kommunikációs készséggel a tárgy témakörében. d) Autonómia és felelősség Önálló és felelős döntésre képes a különböző filozófiai szerzők és témák értékeinek a kiválasztása és mérlegelése során. Állásfoglalásra képes a filozófia és a más tudományok különböző területeinek összefüggésével kapcsolatban. |
|
Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok): A szerző ill. téma alapján szaktanári segítséggel kiválasztott irodalom. A Főiskola dolgozatírási szabályzata (honlapon) Kormos József: A filozófiáról mint gondolkodásmódról és mint tudományról. In Havassy Bálint, Nemes Gábor, Vlaj Márk (szerk.): „Sapienti sat” Tanulmánykötet 2020-2021. Brenner János Hittudományi Főiskola, Győr, 2021, 28-34. Kormos József: Segédanyag a „Filozófiai szeminárium 1.” tárgyhoz (kézirat) 2025. (Moodle rendszerben feltöltve) |
|
Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok): Fercsik Erzsébet: Dolgozatírás – felsőfokon. Krónika Nova Kiadó, Budapest, 2003. Gyurgyák János: A tudományos írás alapjai. Osiris, Budapest, 2019. Kormos József: Filozófiáról bölcsészeknek és tanároknak. PPKE BTK, Budapest, 2019. Lőrincz Éva Anna – Sturcz Zoltán: Prezentáció. Typotex. Budapest, 2013. http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0023_Prezent/000000.html Reynolds, Garr: PreZENtáció. Egyszerű ötletek a prezentációk készítéséhez és előadásához. HVG, Budapest, 2017. Szabó Katalin: Kommunikáció felsőfokon. Kossuth, Budapest, 2009. Wimmer Ágnes, Juhász Péter, Jeney Johanna: Hogyan írjunk ...? 101 tanács (szak)dolgozatíroknak. Alinea Kiadó, Budapest, 2009. |
Utoljára módosítva: 2025. 04. 03. 14:04
A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.
Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.