Kreditérték: 2
Tagozat: Levelező
Óraszám: 0/6/0
Oktatás nyelve: magyar
Tárgyfelelős oktató: Dr. Benyák Anikó
Követelmény típus: évközi jegy
Szak: Hittanár-nevelőtanár
Képzés szintje: O
A tantárgy oktatásának célja: a hallgatók pályaszocializációjának megalapozása; a pedagógiai tevékenység végzéséhez szükséges önismereti igény kialakítása és elmélyítése; a segítő attitűd fejlesztése. A gyakorlat során lehetőség nyílik a hallgatóknak tapasztalatot szerezni a spontán és szakmai szerephez kötődő értékek: tolerancia, empátia, feltétel nélküli elfogadás stb. kérdéskörében. |
|
A tantárgy tartalma: · életút, a hivatás választását befolyásoló személyi és környezeti tényezők, · önismeret, · társismeret, · csapatépítés, · együttműködés, · empátia, · másság, deviancia, tolerancia fejlesztése, előítéletek és mérséklésük. · hatékony kommunikáció, a nem verbális kommunikáció jelzéseinek tudatosítása. A meghallgatás készsége, értő figyelem. · megküzdési stratégiák, · stressz, kiégés, · konfliktuskezelés. A tanári pályán előforduló tipikus konfliktusok és nehéz helyzetek feldolgozása. A hallgatók saját iskolai tapasztalatai alapján előforduló problémás helyzetek. Diákok közti konfliktusok megértése és a konfliktusmegoldás segítése. · a diákok magánéleti és iskolai problémáinak felismerése, a segítő készségek használata, a tanulók pszichés támogatása, · tanár-szülő kapcsolat, · tanár szerep, tanár-diák kapcsolat. |
|
Készségek, kompetenciák: a) Tudás A végzett tanár ismeri az osztálytermi kommunikáció sajátosságait. Tájékozott a szülőkkel és a pedagógiai munkáját segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés módjairól. b) Képességek Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes. Képes a konfliktusok hatékony kezelésére. Képes hozzájárulni az iskolai és osztálytermi toleráns, nyitott légkör megteremtéséhez. A szakképzett tanár képes a tanulókkal a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszer megteremtésére, az együttműködési elvek és formák közös kialakítására, elfogadtatására. Képes felismerni, értelmezni kommunikációs nehézségeit és ezen a téren önmagát fejleszteni. c) Attitűdök Érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára. Belátja, hogy a konfliktusok is a közösségi élethez tartozhatnak. Törekszik a fiatalok világáról minél több ismeretet szerezni, tiszteli különbözőségeiket és jogaikat. Folyamatosan együttműködik a szülőkkel. A tanárjelölt pedagógiai helyzetekben kész együttműködésre, kölcsönösségre, asszertivitásra, segítő kommunikációra. Nyitott arra, hogy a konfliktushelyzetek, problémák feltárása illetve megoldása érdekében szakmai segítséget kérjen és elfogadjon. d) Autonómia és felelősség Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban. |
|
Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok): Benyák Anikó (2012): Konfliktuskezelés a gyakorlati munkában. Felsőoktatási tankönyv. In: Rostáné Riez Andrea (szerk.): A szociális képzés innovációjának narratívái. Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó, Sopron. 6-41. |
|
Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok): Bagdy Emőke, Telkes József (1990): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Tankönyvkiadó, Budapest. Benedek László (1992): Játék és pszichoterápia. MPT, Budapest. Kósáné Ormai Vera (é.n.): Személyiségfejlesztő játékok. Altern Füzetek 8., Országos Közoktatási Intézet, Budapest. Rudas János (2001): Delfi örökösei. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest. Szabó Éva, Fügedi Petra Anna (2015): Társas készségeket fejlesztő kiscsoportos tréning 12-18 évesek számára. Iskolapszichológia füzetek 37. sz. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. Walker, Jamie (1997): Feszültségoldás az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Czachesz Erzsébet (1998) (szerk.). Multikulturális nevelés. Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged. Csóti, Marianna (2006). A gyermek társas készségeinek fejlesztése; Kapcsolatok, kommunikáció, önbecsülés. Pro Die Kiadó, Budapest. Diósi Ágnes (2002). Szemtől szemben a magyarországi cigánysággal. Pont Kiadó, Budapest. Gordon, T. (2001). T.E.T. A tanári hatékonyság fejlesztése. Gordon könyvek. Budapest, Asszertív Kiadó. Kardos Péter, Nyári Gábor (2004). Cigánylabirintus. Jonathan Miller Kiadó, Budapest. Tóth, I., Kádár, E. (szerk., 2009). Szárnyalás - játékgyűjtemény pedagógusoknak. Diáktámogató füzetek, 3. Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány. |
Utoljára módosítva: 2024. 12. 09. 13:49
A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.
Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.