Fejlődéspszichológia

GLOA2609-22

Kreditérték: 3

Tagozat: Levelező

Óraszám: 8/0/0

Oktatás nyelve: magyar

Tárgyfelelős oktató: Dr. Benyák Anikó

Követelmény típus: kollokvium

Szak: Hittanár-nevelőtanár

Képzés szintje: MA


A tantárgy oktatásának célja:

·         a fejlődés menetének bemutatása a főbb fejlődéselméletek és az egyes életkori szakaszok sajátosságainak megismertetésével;

·         a pszichikus fejlődés belső és külső feltételeinek, valamint azok összefüggéseinek feltárása, az egyes pszichikus funkciók fejlődési jellemzőinek megismertetése.

 

A tantárgy tartalma:

Konzultációnként két téma kerül feldolgozásra.

A fejlődés fogalma. A fejlődést meghatározó tényezők rendszere: érés és tanulás, öröklés és környezeti hatások viszonya. A fejlődés eltérő üteme és iránya. A fejlődés periódusai.

Az anya – gyermek kapcsolat (kötődés) jelentősége a pszichikus fejlődésben. Anyai depriváció, hospitalizáció. A kötődés fogalma, típusai. A félelem és a szorongás kezdetei és típusai.

Az újszülött- és csecsemőkor átfogó jellemzése. Mozgásfejlődés.

A kisgyermekkor átfogó jellemzése (kiemelt területek: beszédfejlődés, nyelvelsajátítás; „én” - fejlődés).

Az óvodáskor átfogó jellemzése. A megismerő tevékenység fejlődése kisiskoláskorig. Piaget elmélete az értelmi fejlődés periódusairól.

A kisiskoláskor átfogó jellemzése. A beiskolázáshoz szükséges fejlettség kritériumai. Az iskolai tanulásra való készenlét és a tanulási zavarok. Korrekciós lehetőségek a tanulási zavarok esetén.

A prepubertás - és pubertáskor átfogó jellemzése. A digitális nemzedék információfeldolgozási sajátosságai.

Az erkölcsi szocializáció sajátosságai különböző elméletek tükrében, különös tekintettel a kognitív irányzatra: Piaget, Kohlberg.

A személyiségalakulás folyamata különböző elméletek tükrében: Freud, Erikson, a szociális tanuláselmélet: szociális magatartásformák elsajátítása, a „kíváncsiság-” és a „kompetenciakésztetés” szerepe az „én” – fejlődésben, az önszabályozó funkciók kialakulása.)

 

Készségek, kompetenciák:

a) Tudás

Ismerje az egyes életkori periódusok fő sajátosságait.

Legyen tisztában az egyes pszichikus alapfunkciók, területek fejlődési jellemzőivel.

Tájékozott legyen a fejlődés társas-kulturális meghatározottsága, a családi hatások, a szocializáció folyamata területén.

b)Képességek

Felismerje az egyes megnyilvánulások hátterében az életkori sajátosságokat, értse az egyénre ható környezeti tényezők szerepét.

Képes legyen megérteni és elfogadni a tanulók életét formáló szocializációs hatások jelentőségét.

c) Attitűdök

Elfogadja és tisztelje mások személyiségét.

Törekedjen a segítő-fejlesztő szemlélet elsajátítására, arra, hogy a gyermek fejlődésében meglássa a benne rejlő lehetőségeket.

Törekedjen az érzékeny és megértő elfogadásra a szocializációs nehézségekből fakadó hátrányokkal szemben.

d)Autonómia és felelősség

Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban

 

Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):

Keményné dr. Pálffy Katalin (1989): Bevezetés a pszichológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. I.4.fejezet 24-31.

Jávorszky Edit (2009): Fejlődéspszichológia. NymE-BPK, Sopron. 14-45, 66-77, 88-102, 119-140, 145-147, 156-164, 180-214, 225-234, 259-267.

Mérei Ferenc – V. Binét Ágnes (1996 vagy más kiadás): Gyermeklélektan. Gondolat Könyvkiadó, Budapest. Az anya-gyermek kapcsolat, Gyerek anya nélkül I-II, A félelem kezdetei: bizonytalanság, csalódás, A tapasztalás nélkül látott világ, A tárgy független lesz szemlélőjétől, A beszéd kialakulása, Helyzetmegértés cselekvési sémával, Az éntudat kialakulása, A belső szabályozó rendszer kialakulása, Élménymaradványok, A vázlatosan lejátszott cselekvés egy egész történést jelezhet, Tagolatlan egészek, viszonyítás nélküli részletek, Az ötéves egyszerre csak egy szempontból értelmezi a helyzeteket, Indulati konfliktusok, Mit tud az óvodás a világról, A játék öröme, A játékot a valóság táplálja, Ismeretek híján elméletképzés, Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény, A gyermekrajz, A számfogalom kialakulása, Sorba rendezés és osztályozás, A szabály tudata és az erkölcsi ítéletek, Egyszerre több szempont érvényes, Kettős tudat, Az ellentmondásmentes gondolkodás igénye: feltevés és bizonyítás.

Gyarmathy Éva (2012): Ki van kulturális lemaradásban? In: In: Szekszárdi Júlia (szerk.): Digitális_de_generáció. Tanulmánykötet. Underground Kiadó, Budapest, 2012.69-82. kérésre elektronikusan elküldésre kerül

Ranschburg Jenő (1994): Szeretet, erkölcs, autonómia. Integra – Projekt Kft., Budapest. 157-177. kérésre elektronikusan elküldésre kerül

K. Németh Margit, Koller Éva (2015): Serdülőkor. Normatív krízis vagy deviancia? Iskolapszichológia Füzetek 33. sz. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. kérésre elektronikusan elküldésre kerül

N. Kollár K., Szabó É. (szerk. 2017): Pedagógusok pszichológiai kézikönyve. Osiris, Budapest. I. kötet. vonatkozó fejezetei

Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):

Bernáth L., Solymosi K. (2001): Fejlődéslélektan olvasókönyv. Tertia Kiadó, Budapest.

Cole, M., Cole, S. (1997): Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Budapest.

Czike B. (2016): Élő fejlődéslélektan. Szabad Iskolákért Alapítvány, Budapest.

Piaget, J. (1970): Válogatott tanulmányok. Gondolat Kiadó, Budapest.

Salamon J. (1993): A megismerő tevékenység fejlődéslélektana. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Vajda Zs. (2006): A gyermek pszichológiai fejlődése. Helikon Kiadó, Budapest.

Utoljára módosítva: 2024. 12. 09. 13:36

Eseménynaptár -
2025. március

Intézményünk

A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.

Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.

Főiskola Papnevelő Intézet Kollégiumok