Kreditérték: 3
Tagozat: Levelező
Óraszám: 8/0/0
Oktatás nyelve: magyar
Tárgyfelelős oktató: Dr. Benyák Anikó
Követelmény típus: kollokvium
Szak: Hittanár-nevelőtanár
Képzés szintje: MA
A tantárgy oktatásának célja: · a fejlődés menetének bemutatása a főbb fejlődéselméletek és az egyes életkori szakaszok sajátosságainak megismertetésével; · a pszichikus fejlődés belső és külső feltételeinek, valamint azok összefüggéseinek feltárása, az egyes pszichikus funkciók fejlődési jellemzőinek megismertetése.
|
|
A tantárgy tartalma: Konzultációnként két téma kerül feldolgozásra. A fejlődés fogalma. A fejlődést meghatározó tényezők rendszere: érés és tanulás, öröklés és környezeti hatások viszonya. A fejlődés eltérő üteme és iránya. A fejlődés periódusai. Az anya – gyermek kapcsolat (kötődés) jelentősége a pszichikus fejlődésben. Anyai depriváció, hospitalizáció. A kötődés fogalma, típusai. A félelem és a szorongás kezdetei és típusai. Az újszülött- és csecsemőkor átfogó jellemzése. Mozgásfejlődés. A kisgyermekkor átfogó jellemzése (kiemelt területek: beszédfejlődés, nyelvelsajátítás; „én” - fejlődés). Az óvodáskor átfogó jellemzése. A megismerő tevékenység fejlődése kisiskoláskorig. Piaget elmélete az értelmi fejlődés periódusairól. A kisiskoláskor átfogó jellemzése. A beiskolázáshoz szükséges fejlettség kritériumai. Az iskolai tanulásra való készenlét és a tanulási zavarok. Korrekciós lehetőségek a tanulási zavarok esetén. A prepubertás - és pubertáskor átfogó jellemzése. A digitális nemzedék információfeldolgozási sajátosságai. Az erkölcsi szocializáció sajátosságai különböző elméletek tükrében, különös tekintettel a kognitív irányzatra: Piaget, Kohlberg. A személyiségalakulás folyamata különböző elméletek tükrében: Freud, Erikson, a szociális tanuláselmélet: szociális magatartásformák elsajátítása, a „kíváncsiság-” és a „kompetenciakésztetés” szerepe az „én” – fejlődésben, az önszabályozó funkciók kialakulása.)
|
|
Készségek, kompetenciák: a) Tudás Ismerje az egyes életkori periódusok fő sajátosságait. Legyen tisztában az egyes pszichikus alapfunkciók, területek fejlődési jellemzőivel. Tájékozott legyen a fejlődés társas-kulturális meghatározottsága, a családi hatások, a szocializáció folyamata területén. b)Képességek Felismerje az egyes megnyilvánulások hátterében az életkori sajátosságokat, értse az egyénre ható környezeti tényezők szerepét. Képes legyen megérteni és elfogadni a tanulók életét formáló szocializációs hatások jelentőségét. c) Attitűdök Elfogadja és tisztelje mások személyiségét. Törekedjen a segítő-fejlesztő szemlélet elsajátítására, arra, hogy a gyermek fejlődésében meglássa a benne rejlő lehetőségeket. Törekedjen az érzékeny és megértő elfogadásra a szocializációs nehézségekből fakadó hátrányokkal szemben. d)Autonómia és felelősség Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban |
|
Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok): Keményné dr. Pálffy Katalin (1989): Bevezetés a pszichológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. I.4.fejezet 24-31. Jávorszky Edit (2009): Fejlődéspszichológia. NymE-BPK, Sopron. 14-45, 66-77, 88-102, 119-140, 145-147, 156-164, 180-214, 225-234, 259-267. Mérei Ferenc – V. Binét Ágnes (1996 vagy más kiadás): Gyermeklélektan. Gondolat Könyvkiadó, Budapest. Az anya-gyermek kapcsolat, Gyerek anya nélkül I-II, A félelem kezdetei: bizonytalanság, csalódás, A tapasztalás nélkül látott világ, A tárgy független lesz szemlélőjétől, A beszéd kialakulása, Helyzetmegértés cselekvési sémával, Az éntudat kialakulása, A belső szabályozó rendszer kialakulása, Élménymaradványok, A vázlatosan lejátszott cselekvés egy egész történést jelezhet, Tagolatlan egészek, viszonyítás nélküli részletek, Az ötéves egyszerre csak egy szempontból értelmezi a helyzeteket, Indulati konfliktusok, Mit tud az óvodás a világról, A játék öröme, A játékot a valóság táplálja, Ismeretek híján elméletképzés, Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény, A gyermekrajz, A számfogalom kialakulása, Sorba rendezés és osztályozás, A szabály tudata és az erkölcsi ítéletek, Egyszerre több szempont érvényes, Kettős tudat, Az ellentmondásmentes gondolkodás igénye: feltevés és bizonyítás. Gyarmathy Éva (2012): Ki van kulturális lemaradásban? In: In: Szekszárdi Júlia (szerk.): Digitális_de_generáció. Tanulmánykötet. Underground Kiadó, Budapest, 2012.69-82. kérésre elektronikusan elküldésre kerül Ranschburg Jenő (1994): Szeretet, erkölcs, autonómia. Integra – Projekt Kft., Budapest. 157-177. kérésre elektronikusan elküldésre kerül K. Németh Margit, Koller Éva (2015): Serdülőkor. Normatív krízis vagy deviancia? Iskolapszichológia Füzetek 33. sz. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. kérésre elektronikusan elküldésre kerül N. Kollár K., Szabó É. (szerk. 2017): Pedagógusok pszichológiai kézikönyve. Osiris, Budapest. I. kötet. vonatkozó fejezetei |
|
Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok): Bernáth L., Solymosi K. (2001): Fejlődéslélektan olvasókönyv. Tertia Kiadó, Budapest. Cole, M., Cole, S. (1997): Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Budapest. Czike B. (2016): Élő fejlődéslélektan. Szabad Iskolákért Alapítvány, Budapest. Piaget, J. (1970): Válogatott tanulmányok. Gondolat Kiadó, Budapest. Salamon J. (1993): A megismerő tevékenység fejlődéslélektana. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Vajda Zs. (2006): A gyermek pszichológiai fejlődése. Helikon Kiadó, Budapest. |
Utoljára módosítva: 2024. 12. 09. 13:36
A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.
Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.