Kreditérték: 2
Tagozat: Nappali
Óraszám: 2/0/0
Oktatás nyelve: magyar
Tárgyfelelős oktató: Dr. Székely János
Követelmény típus: kollokvium
Szak: Hittanár-nevelőtanár-közismereti tanár
Képzés szintje: O
A tantárgy oktatásának célja: A Biblia első részének az Ószövetség könyveinek beható ismerete. A szerzőség, a keletkezés kérdése, a könyv tartalmának ismerete, valamint az egyes könyvek integritásának problémája. A kurzushoz hozzátartozik az egyes könyvek történelmi beágyazottságának, azaz a történeti háttérnek a boncolgatása. A kurzus felhívja a figyelmet a könyvek közötti összefüggésekre, kapcsolódási pontokra. |
|
A tantárgy tartalma: 1. Általános ismeretek a Bibliáról -elnevezése, kánonja 2. A Biblia sugalmazottsága 3. Az Ószövetség nyelvei, fontosabb kéziratai 4. Az antik irodalom néhány alapelve 5. Az Ószövetség korai fordításai, fontosabb magyar fordítások 6. Bibliai földrajz; a bibliai régészet néhány alapelve 7. A bibliai történetírás. Az ókori Kelet története a Kr. e. II. évezred 2. felében. A pátriárkák kora; a kivonulás hozománya 8. Izrael kialakulása, a honfoglalás; a törzsszövetség; a bírák 9. A királyság fénykora: Saul, Dávid, Salamon 10. Izrael és Júda királyságának története 11. Izrael a 2. templom korában. Fogság, szabadulás, újjáépítés Ezdrás és Nehemiás idején; a szeleukidák kora 12. A Pentateuchus neve, tartalma, kritikatörténete 13. A Pentateuchus és a perzsa kor. Néhány választott példa a Pentateuchus szövegeiből |
|
Elérendő kompetenciák: a) Tudás Ismeri a Biblia könyveinek tartalmát. Megismeri az ÓSZ-i elbeszélés sajátosságait és értelmezésének módszereit. Tisztában van a bibliai szöveg értelmezésének lehetőségeivel. b) Képességek Képes a teológia különböző ágai kreatív összekapcsolására. Képes kritikus kérdések megfogalmazására. Képes elméleti ismereteit személyes életébe integrálni. c) Attitűdök Igyekszik kiművelni a képességeit, és megismerni határait. Pontos és megbízható a Katolikus Egyház tanításának közvetítésében. d) Autonómia és felelősség Kellő jártassággal rendelkezik a Szentírás önálló és csoportos tanulmányozásához. |
|
Kötelező irodalom: Oktató jegyzete belső használatra R. E. Brown, J. A. Fitzmyer, R. E. Murphy, Jeromos Bibliakommentár I-III. (Budapest 2002; 2003). Cziglányi Zs., Az Ószövetség története (Pécs 2016). Dér K., Horváth P., Bibliaismeret (Budapest 1999). Rózsa H., Bevezetés az Ószövetség könyveibe. Bevezetés az Ószövetség könyveinek irodalom- és hagyománytörténetébe (Szent István kézikönyvek 14.; Budapest 2016). J. A. Soggin, Bevezetés az Ószövetségbe. A kezdetektől az alexandriai kánon lezárásáig (Budapest 1999). Schmatovich J., Bevezetés az Ószövetségi Szentírásba I. (Szeged 1992). |
|
Ajánlott irodalom: Calduch-Benages N., I profeti, messaggeri di Dio, Bologna, Dehoniane, 2013. Costacurta B., Il laccio Spezzato, Bologna, Dehoniane, 2010. Childs B. S., Introduction to the Old Testament as a Scripture, London, Fortress Press, 2010. Cziglányi Zs., Az Ószövetség története, Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola, 2016. Frigerio T. - Tenero F., Fonte di acqua viva, Bologna, Sermis, 2006. Nobile M., Introduzione all’Antico Testamento, Bologna, Dehoniane, 2011. Obara M. E., Lamentazioni, Milano, San Paolo, 2012. Ohler A., Atlasz Biblia, Budapest, Athenaeum, 2005. Schmatovich J., Bevezetés az Ószövetségbe, Szeged, Agapé, 2001. Ska J-L., Antico Testamento I., Bologna, Dehoniane, 2015. Ska J-L., Antico Testamento II., Bologna, Dehoniane, 2015. Ska J-L., I volti insoliti di Dio, Bologna, Dehoniane, 2006. Soggin J. A., Bevezetés az Ószövetségbe, Budapest, Kálvin Kiadó, 1999. Ravasi G., L’Antico Testamento, Milano, Cinisello Balsamo, 2013. Tyciak J., Profili dei profeti, Roma, Citta Nuova, 1971. Zenger E., Einleitung in das Alte Testament, Stuttgart, Kohlhammer, 2013. |
Utoljára módosítva: 2025. 01. 30. 15:33
A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.
Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.