Kreditérték: 4
Tagozat: Nappali
Óraszám: 2/0/0
Oktatás nyelve: magyar
Tárgyfelelős oktató: Dr. Benyák Anikó
Követelmény típus: kollokvium
Szak: Hittanár-nevelőtanár
Képzés szintje: O
A tantárgy oktatásának célja: a fejlődés és fejlesztés összefüggéseinek feltárása érdekében a pedagógiai tényezők és a szocializációs hatások pszichológiai szempontú elemzése,
|
|
A tantárgy tartalma: Minden téma két hét tanóráin keresztül kerül feldolgozásra. Az iskolakezdés eredményességének hatása a személyiségalakulásra. A kezdőszakasz funkciói. Az iskolai motiváció. A konfliktus és a konfliktuspedagógia fogalma. Az iskolai konfliktusok forrásai, értelmezési kerete, funkciói. A Becker-féle konfliktusfeldolgozási modell, a konstruktív konfliktusmegoldás menete, a kommunikációs stratégia. Az iskolai fegyelem pszichológiai kérdései. Problémás tanulók, okok és megoldási javaslatok. Kedvezőtlen iskolai hatások. Iskolai erőszak, iskolai zaklatás. Értékelés és személyiségfejlesztés. Az értékelés személyiségfejlesztő funkciói. „Fekete pedagógiai” hatásrendszer. A tehetség összetevői, a kibontakozását meghatározó tényezők. Tehetséggondozás az iskolában és az iskolán kívül. Tanulási nehézségek, tanulási zavarok (részképességzavarok) felismerése, kialakulása, segítő pedagógiai hozzáállás. Az alulteljesítés fogalma, okai. Az alulteljesítés ördögi köre. Digitális kultúra, digitális kultúraváltás. A digitális bennszülöttek sajátosságai. Tanulás a digitális kultúrában. Az iskolai nevelés mentálhigiénés kérdései. A pedagógus személye, hatékonysága. A tanulói személyiség megismerése. |
|
Készségek, kompetenciák: a) Tudás Ismerje fel a személyiségbeli és társas – családi, iskolai és kortárs – hatások jelentőségét a gyerekek és serdülőkorúak személyiségfejlődésében, viselkedésük, képességeik alakulásában, illetve a magatartási zavarok keletkezésében. Sajátítson el szempontokat és módszereket a tanulók megismerésére. Fejlődjön a csoportok irányításának képességében és a pozitív csoportfolyamatokat segítő eszközök választásában. b) Képességek Képes belátni az egyéni sajátosságok megismerésének jelentőségét a pedagógiai munkában. Képes legyen az életkori és fejlődési jellemzők tudatos megfigyelésére, az egyéni sajátosságok felismerésére, a környezeti tényezők fejlődésben szerepet játszó hatásának megértésére és reális értelmezésére. Képes legyen az egyéni igények és fejlődési feltételek figyelembevételére, támaszkodni tudjon az ezekben fellelhető értékekre. Legyen képes a csoport fejlődését segítő módszerek alkalmazására. c) Attitűdök Törekedjen a tanulói személyiség és a családok nevelési szokásainak tiszteletben tartására. Ismerje el, tisztelje és nevelési céljai érdekében tudatosan törekedjen hasznosítani az egyéni eltéréseket. Váljon érzékennyé a szocializációs eltérésekre, az ennek nehézségeiből fakadó hátrányokra. Legyen nyitott a tanulók társas készségének fejlesztésére. d) Autonómia és felelősség Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban |
|
Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok): N. Kollár Katalin, Szabó Éva (szerk. 2017): Pedagógusok pszichológiai kézikönyve. Osiris Kiadó, Budapest. vonatkozó fejezetei. Loránd Ferenc (2001): A kezdőszakasz funkcióiról. In: Fehér Irén (szerk.): Pedagógia és pszichológia szöveggyűjtemény. Comenius Bt., Pécs. 101-114. Kozéki Béla (2001): Az iskolai motiváció. In: Fehér I. (szerk.): Pedagógia és pszichológia szöveggyűjtemény. Comenius Bt., Pécs. 235-246. Tóth László (1995): A tanulók motivációs sajátosságai és az iskolai teljesítmény. In: Balogh L., Bugán A., Kovács J., Tóth L. (szerk.): Fejezetek az alkalmazott lélektan köréből. A KLTE Pszichológiai Intézetének kiadványa, Debrecen. 153-165. Benyák Anikó (2012): Konfliktuskezelés a gyakorlati munkában. Felsőoktatási tankönyv. In: Rostáné Riez Andrea (szerk.): A szociális képzés innovációjának narratívái. Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó, Sopron. 6-41. A konfliktus fogalma, szintjei, a társas konfliktusok tartalom, szerkezet, következmény, Gordon, relevancia szerinti felosztása. Konfliktusmegoldó stratégiák. A Becker-féle és a konstruktív konfliktusmegoldási modell összehasonlítása (csak összehasonlítás!). Szivák Judit (2001): A tanuló, tanulócsoport zavaró viselkedésének kezelése. In: Fehér I. (szerk.): Pedagógia és pszichológia szöveggyűjtemény. Comenius Bt., Pécs. 95-100. Veczkó József (2001): A kedvezőtlen iskolai hatások. In: Fehér I. (szerk.): Pedagógia és pszichológia szöveggyűjtemény. Comenius Bt., Pécs. 159-162. Figula Erika (2004): Bántalmazók és bántalmazottak az iskolában. Új Pedagógiai Szemle 2004 / 7-8. 223-228.old. Lappints Árpád (2001): A pedagógiai értékelés problémái. In: Fehér I. (szerk.): Pedagógia és pszichológia szöveggyűjtemény. Comenius Bt., Pécs. 269-294. Hunyady Györgyné, M. Nádasi Mária, Serfőző Mónika (2006): „Fekete pedagógia” - értékelés az iskolában. Argumentum Kiadó, Budapest. 11-22. Schaffhauser Franz (2011): Tehetséggondozás és tehetségfejlesztés. In: Bábosik I., Borosán L., Hunyady Gy.né, M. Nádasi M., Schaffhauser F. (szerk.): Pedagógia az iskolában. A szociális életképesség megalapozása. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 107-140. Tóth László (2000): Pszichológia a tanításban. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen. 269-274. Gyarmathy Éva (2013): Diszlexia a digitális korban. Műszaki Kiadó, Budapest. Az alulteljesítés ördögi köre...96-99. Az alulteljesítés ördögi körének megszüntetése..105-110. Gyarmathy Éva (2013): Diszlexia a digitális korban. Műszaki Kiadó, Budapest. 20-26, 46-59. Telkes József (2001): Pedagógusok mentálhigiénéje. In: Fehér I. (szerk.): Pedagógia és pszichológia szöveggyűjtemény. Comenius Bt., Pécs. 389-400. Falus Iván (2001): A pedagógus. In: Fehér I. (szerk.): Pedagógia és pszichológia szöveggyűjtemény. Comenius Bt., Pécs. 429-434. Tóth László (2000): Pszichológia a tanításban. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen. 206-223. Tóth László (2006): A tanulói személyiség megismerése. In: Balogh L.: Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Urbis Könyvkiadó, Budapest. 309-340. Tóth László, Király Zoltán (2006): Új módszer a kreativitás megállapítására: a Tóth-féle Kreativitás Becslő Skála (TKBS). Magyar Pedagógia, 4. 287-311. letölthető Kósáné Ormai Vera (1998): A mi iskolánk. Országos Közoktatási Intézet, Budapest. Taskó Tünde Anna (2015): Tanulási készségek és az alulteljesítés mérése – a KATT kérdőív. Iskolapszichológia füzetek 36. sz. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 73-122. kérésre elektronikusan elküldésre kerül. |
|
Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok): Aronson, E. (2009): Columbine után - Az iskolai erőszak szociálpszichológiája. AB OVO Kiadó, Budapest. Balogh L. (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Urbis Könyvkiadó, Budapest. Bagdy E., Kövi Zs., Mirnics Zs. (2014): Fény és árnyék. A tehetségerők felszabadítása. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Budapest. Benyák A. (2007): A hiperaktivitás háttértényezőinek vizsgálata alsó tagozatos tanulóknál. Doktori (Ph.D.) értekezés tézisei. DE Pszichológiai Intézet, Debrecen. Benyák A. (2006): Alsó tagozatos hiperaktív gyermekek szociális pozíciója az osztályban. Alkalmazott pszichológia, 4. 5-21. Buda B. (1986): A személyiségfejlődés és nevelés szociálpszichológiája. Tankönyvkiadó, Budapest. Horváth Gy. (1998): Pedagógiai pszichológia. Veszprémi Egyetemi Kiadó, Veszprém. Hunyady Gy.né, M. Nádasi M. (2000): Pedagógiai tervezés. Comenius Bt., Pécs. Kósáné Ormai V., Völgyi P.né (2001): A társas kapcsolatok és a szerephierarchia alakulása egy általános iskolai osztályban. In: Szekszárdi J. (szerk.): Nevelési kézikönyv nem csak osztályfőnököknek. OKI Kiadó és Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest. 195-210. Kósáné Ormai V. (1999): Pszichológus az iskolában. Okker Kiadói Kft., Budapest. Kissné Viszket M., Horgász Cs. (2012): Békés Iskolák projekt. Az iskolai agresszió megfékezése és megelőzése. In: Kis E. Cs., Sz. Makó H. (szerk.): Mentálhigiéné és segítő hivatás. Fejezetek az elmélet és a gyakorlat területeiről. Pro Pannonia Kiadó, Pécs. 262-279. Mészáros A. (1997. szerk.): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. Tóth-Mózer Sz., Lévai D. (2011): Az online közösségi oldalon lévő tanár-diák kapcsolat kezdeményezése és fogadása a metaforák tükrében. Oktatás-Informatika, 1-2. 31-42. |
Utoljára módosítva: 2024. 12. 09. 13:15
A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.
Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.