Kreditérték: 2
Tagozat: Levelező
Óraszám: 0/6/0
Oktatás nyelve: magyar
Tárgyfelelős oktató: Benedek András
Követelmény típus: vizsga
Szak: Római katolikus kántor
Képzés szintje: BA
A tantárgy oktatásának célja: A zeneelmélet tárgy oktatása során a hallgatók megismerik a zenetörténeti korszakok irodalmának műfajelméleti és formatani jellemzőit. A szolfézs az egyes stíluskorszakok zeneelméletének, harmóniakezelésének, ritmuskészletének gyakorlatban alkalmazott módszerével foglalkozik azzal a készségfejlesztési céllal, hogy a zenei felfogóképesség, belső hallás a diktálás utáni lejegyzéssel a hat félév során a többi zenei tárggyal, elsősorban az ellenponttan és transzponálás-partitúraolvasás egyéni kompetenciáival együtt fejlődjön. |
|
A tantárgy tartalma: A tárgy folyamatos egyéni, otthoni és csoportos munkát igényel, ami lehetővé teszi, hogy a hallgatók az egyéni képességeiknek megfelelően egyre jobb minőségben legyenek képesek a diktálás utáni dallamlejegyzésre, ritmusérzékük, belső hallásuk, lapról olvasási készségük fejlődjön, valamint biztonságosan tudjanak transzponálni és különböző kulcsokban olvasni. |
|
Készségek, kompetenciák: a) Tudás rendelkeznek átfogó és rendszerezett teológiai, liturgiatudományi és egyháztani ismeretekkel; elsajátították a kántori szolgálathoz szükséges szakismereteket; elsajátították a liturgikus énekvezetéshez szükséges biztos ének- és orgonatudást; rendelkeznek a kórusvezetéshez szükséges karvezetői ismeretekkel; ismerik az egyházzene területére érvényes ismeretszerzés módjait, a legfontosabb ismeretszerzési forrásokat; ismerik a személyiségfejlődés és fejlesztés pszichológiai tényezőit, a különböző életkorú gyermekek és felnőttek alapvető sajátosságait. b) Képességek kántori feladataik tervezésére, szervezésére; a templomi énekkaruk repertoárjának kialakítására, a próbák irányítására, a kórus vezetésére; az ismeretek önálló kritikus feldolgozására; idegen nyelven kommunikációra, egyszerűbb szakirodalmi szövegek olvasására, megértésére; önálló továbbtanulással vagy szervezett továbbképzések segítségével meglévő készségeik fejlesztésére. c) Attitűdök a katolikus ekkleziológiai modellnek megfelelő identitással és ökumenikus nyitottsággal; társadalmi érzékenységgel, közösségi felelősségérzettel és feladatvállalással; együttműködési készséggel, személyi felelősségérzettel, fejlett kommunikációs képességekkel; az egyetemes emberi és nemzeti értékek, az erkölcsi normák tiszteletével, az esztétikai értékek iránti fogékonysággal; a permanens művelődés igényével és képességével. d) Autonómia és felelősség Felelősséget tud vállalni a saját liturgikus munkája iránt. |
|
Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok): Bartha Dénes: A zenetörténet antológiája, Zeneműkiadó, Budapest, 1974 |
|
Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok): H. M. Brown: A reneszánsz zenéje, Zeneműkiadó, Budapest, 1980 onington: A barokk zene előadásmódja, Zeneműkiadó, Budapest, 1978 Charles Rosen: A klasszikus stílus, Zeneműkiadó, Budapest, 1977 |
Utoljára módosítva: 2024. 12. 09. 10:06
A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.
Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.