Ének- szolfézs-zeneelmélet 1.

GLRKA2041

Kreditérték: 2

Tagozat: Levelező

Óraszám: 0/6/0

Oktatás nyelve: magyar

Tárgyfelelős oktató: Benedek András

Követelmény típus: vizsga

Szak: Római katolikus kántor

Képzés szintje: BA


A tantárgy oktatásának célja:

A zeneelmélet tárgy oktatása során a hallgatók megismerik a zenetörténeti korszakok irodalmának műfajelméleti és formatani jellemzőit. A szolfézs az egyes stíluskorszakok zeneelméletének, harmóniakezelésének, ritmuskészletének gyakorlatban alkalmazott módszerével foglalkozik azzal a készségfejlesztési céllal, hogy a zenei felfogóképesség, belső hallás a diktálás utáni lejegyzéssel a hat félév során a többi zenei tárggyal, elsősorban az ellenponttan és transzponálás-partitúraolvasás egyéni kompetenciáival együtt fejlődjön.

 

A tantárgy tartalma:

A tárgy folyamatos egyéni, otthoni és csoportos munkát igényel, ami lehetővé teszi, hogy a hallgatók az egyéni képességeiknek megfelelően egyre jobb minőségben legyenek képesek a diktálás utáni dallamlejegyzésre, ritmusérzékük, belső hallásuk, lapról olvasási készségük fejlődjön, valamint biztonságosan tudjanak transzponálni és különböző kulcsokban olvasni.

 

Készségek, kompetenciák:

a) Tudás

rendelkeznek átfogó és rendszerezett teológiai, liturgiatudományi és egyháztani ismeretekkel;

elsajátították a kántori szolgálathoz szükséges szakismereteket;

elsajátították a liturgikus énekvezetéshez szükséges biztos ének- és orgonatudást;

rendelkeznek a kórusvezetéshez szükséges karvezetői ismeretekkel;

ismerik az egyházzene területére érvényes ismeretszerzés módjait, a legfontosabb ismeretszerzési forrásokat;

ismerik a személyiségfejlődés és fejlesztés pszichológiai tényezőit, a különböző életkorú gyermekek és felnőttek alapvető sajátosságait.

b) Képességek

kántori feladataik tervezésére, szervezésére;

a templomi énekkaruk repertoárjának kialakítására, a próbák irányítására, a kórus vezetésére;

az ismeretek önálló kritikus feldolgozására;

idegen nyelven kommunikációra, egyszerűbb szakirodalmi szövegek olvasására, megértésére;

önálló továbbtanulással vagy szervezett továbbképzések segítségével meglévő készségeik fejlesztésére.

c) Attitűdök

a katolikus ekkleziológiai modellnek megfelelő identitással és ökumenikus nyitottsággal;

társadalmi érzékenységgel, közösségi felelősségérzettel és feladatvállalással;

együttműködési készséggel, személyi felelősségérzettel, fejlett kommunikációs képességekkel;

az egyetemes emberi és nemzeti értékek, az erkölcsi normák tiszteletével, az esztétikai értékek iránti fogékonysággal;

a permanens művelődés igényével és képességével.

d) Autonómia és felelősség

Felelősséget tud vállalni a saját liturgikus munkája iránt.

 

Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):

Bartha Dénes: A zenetörténet antológiája, Zeneműkiadó, Budapest, 1974

Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):

H. M. Brown: A reneszánsz zenéje, Zeneműkiadó, Budapest, 1980

onington: A barokk zene előadásmódja, Zeneműkiadó, Budapest, 1978

Charles Rosen: A klasszikus stílus, Zeneműkiadó, Budapest, 1977

Utoljára módosítva: 2024. 12. 09. 10:06

Eseménynaptár -
2025. január

Intézményünk

A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.

Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.

Főiskola Papnevelő Intézet Kollégiumok