Kateketika 3.

GNOA0502-24

Kreditérték: 4

Tagozat: Nappali

Óraszám: 0/2/0

Oktatás nyelve: magyar

Tárgyfelelős oktató: Schauermann János

Követelmény típus: gyakorlati jegy

Szak: Hittanár-nevelőtanár

Képzés szintje: O


A tantárgy oktatásának célja:

A katekézis fő irányát a II. Vatikáni Zsinat elvei mutatják meg, amelyek a zsinati és kateketikai dokumentumokban olvashatóak. Elengedhetetlen ezek ismerete.
A hitoktatás nem egy punktuális dolog, ami az általános iskolásokhoz kötődik, hanem egy életen át tartó folyamat. Ezért a részt vevők között minden korú és állapotú embernek megfelelő csoportbeosztásban szerepelnie kell.
A leendő katekétáknak ismernie kell a résztvevők életkori sajátosságait, pszichikai, társadalmi és hitbeli helyzetét, hogy feladatukat maradéktalanul elláthassák.

 

A tantárgy tartalma:

·         A katekézis résztvevői - a felnőttek katekézise

·         A felnőttek katekézisének múltja, jelene, jelentése

·         Motivációk és célkitűzések a felnőttek katekézisében

·         Módszerek

·         A felnőttképzés formái, modellek

 

Elérendő kompetenciák: 

a) Tudás

·         átfogóan ismeri az adott képzési terület alapvető tényeit, irányait és határait.

·         ismeri a szakterületéhez kötődő legfontosabb összefüggéseket, elméleteket és az ezeket felépítő fogalomrendszert

·         problémamegoldási módszerek ismerete

·         szakmai szókincs ismerete

·         kateketikai attitűdhöz kapcsolódó elmélet ismeret

b) Képességek

·         kateketikai feladatait a szükséges módszerek és eszközök kiválasztásával, egyedi és komplex alkalmazásával tervezi és oldja meg

·         tudásszerzés, önfejlesztés módszereivel él

·         felismeri személyes fejlődése és a szolgálat közötti összefüggést

·         felismeri a közösségi élet során előálló kateketikai alkalmakat és él vele

c) Attitűdök

·         nyitott a kateketikai szituációk iránt

·         önképzésre és kritikus, reflektív gondolkodásra törekszik

·         nyitott a közösség körül folyó és kialakuló pedagógiai munkára és képes szakmai együttműködésre

·         önmaga iránti felelősséggel hordozza mind saját, mind mások ismeretszerzését, tapasztalati tanulását a hitismeret terén

d) Autonómia és felelősség

·         önállóan végzi a rá bízott kateketikai feladatokat

·         felelősséget vállal a rá bízott közösség hitismeretének elmélyülésében

·         felkészülten reflektál saját tevékenységének kateketikai és teológiai következményeire

 

Kötelező irodalom:

Klérus Kongregációja, Általános kateketikai direktórium, Bp., 1980.

Új Evangelizáció Pápai Tanácsa, A katekézis direktóriuma, Bp., SzIT., 2022. 

II. János Pál pápa, Catechesi Tradende apostoli buzdítás a katekézisről, Bp., 1980. MKPK, Magyar Kateketikai Direktórium, Bp., SzIT, 2000.

OHB, A magyar katolikus hitoktatás tantervei, 1996.

Tarjányi Zoltán, Kateketika I. 2. kiadás, Bp., SzIT, 2007.

Tarjányi Zoltán, Kateketika II. Bp., SzIT, 2007.

Ajánlott irodalom:

Andreas Laun, Keresztény ember a modern világban, Bp., Kairosz, 2014.

Fogassy Judit SDSH, A katekumenátus kézikönyve, Bp., SzIT, 2005.

Fogassy Judit SDSH, Katekéták kézikönyve, Bp., SzIT, 2002.

Rédly Elemér, Kateketika, Győr, 2006.

Rédly Elemér, Pedagógia keresztény szemmel, Győr, 2006.

Yucat A Katolikus Egyház Ifjúsági Katekizmusa, Bp. Kairosz 2016.

Utoljára módosítva: 2025. 01. 27. 10:31

Eseménynaptár -
2025. március

Intézményünk

A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.

Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.

Főiskola Papnevelő Intézet Kollégiumok