Alapvető hittan 3.

GLOA4402-22

Kreditérték: 3

Tagozat: Levelező

Óraszám: 10/0/0

Oktatás nyelve: magyar

Tárgyfelelős oktató: Dr. Reisner Ferenc

Követelmény típus: kollokvium

Szak: Hittanár-nevelőtanár

Képzés szintje: MA


A tantárgy oktatásának célja:

A tantárgy célja a teológia megalapozása s a hit alapvető igazságainak bebizonyítása a józan ész érveivel. Az alapvető hittan azt a célt tűzi ki maga elé, hogy kimutassa: a keresztény hit igazságait minden értelmes embernek el lehet és el is kell fogadnia, a hit igazságai nem ellenkeznek az értelemmel, csupán felülmúlják annak természetes befogadó képességét. Bevezetésként szolgál a teológia tudományához, átmenetet képez a filozófia és a teológia között és sok aktuális kérdéssel is foglalkozik ennek keretein belül.

 

A tantárgy tartalma:

1.    A Krisztus-esemény a biblikus forrásokban (történeti megközelítés, kutatások, evangéliumok)

2.    A Jézus-élete kutatás az újkortól napjainkig.

3.    Bultmann és társainak értekezése Jézus életéről.

4.    A hitelesség kritériumai a Szentírásban...

5.    A Krisztus-esemény a Szentíráson kívül (Jézus történetiségének értékelése, források)

6.    A Krisztus-jelenség (Jézus életkeretei, egyénisége, jelleme)

7.    Jézus Krisztus öntanúsága (Jézus öntanúságának értéke, messiási öntudata <Emberfia>, személyi titka)

8.    Jézus, az Isten országának hirdetője (Isten országa az Ószövetségben, a krisztusi kinyilatkoztatásban)

9.    Jézus Krisztus feltámadása (A feltámadás mítosz vagy valóság?; fogalmi megközelítés, feltámadási hitvallások, beszámolók)

10. A Krisztus-esemény csodajelei (csodák, jövendölések)

 

Elérendő kompetenciák:

a) Tudás

Ismeri egy adott tanulmányi és/vagy szakterület tárgykörének alapvető, átfogó tényeit, irányait és határait.

Ismeri az adott szak, illetve tanulmányi terület legfontosabb összefüggéseit, elméleteit és az ezeket felépítő terminológiát.

Ismeri szakterületének alapvető ismeretszerzési és probléma-megoldási módszereit.

b) Képességek

Képes az adott szakterület ismeretrendszerét alkotó elképzelések alapfokú analízisére, az összefüggések szintetikus megfogalmazására és adekvát értékelő tevékenységre.

Rendelkezik az önálló tanuláshoz szükséges képességekkel.

Képes rutin szakmai problémák azonosítására, az azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (standard műveletek gyakorlati alkalmazásával) megoldására.

Képes használni, megérteni szakterületének jellemző szakirodalmát, számítástechnikai, könyvtári forrásait.

Képes a másokkal való kooperációra.

Képes a különféle erőforrásokkal gazdálkodni.

Képes adott munkahely különböző szakmai elvárásainak megfelelően felhasználni szakmai tudását.

c) Attitűdök

Ismeri, vállalja és hitelesen képviseli szakmája társadalmi helyét és szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.

Nyitott szakmája átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működése alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.

Folyamatos önképzés igénye jellemzi.

d) Autonómia és felelősség

Önállóan végzi az átfogó, megalapozó szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.

A szakmát megalapozó nézeteket felelősséggel vállalja.

Együttműködés és felelősség jellemzi az adott szakterület képzet szakembereivel.

Tudatosan vállalja szakmája etikai normáit.

 

Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):

Lumen Gentium II. Vatikáni Zsinat dokumentum

Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):

Márfi Gyula, Alapvető hittan 2, Szombathely, 1989.

Kránitz Mihály, Alapvető hittan II, szent István Társulat, 2000

Kasper Walter, Jézus a Krisztus, Vigília,

Fila Béla, Krisztus kegyelme, 1992.

Rahner, K, A hit alapjai, Budapest 1983

Koncz Lajos, A mi Krisztusunk, Budapest, 1975

Guardini, R, Az Úr Krisztus, Budapest, 2006

XVI. Benedek pápa, A názáreti Jézus, Budapest, 2007.

Utoljára módosítva: 2025. 01. 24. 14:12

Eseménynaptár -
2025. február

Intézményünk

A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.

Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.

Főiskola Papnevelő Intézet Kollégiumok