Kreditérték: 3
Tagozat: Nappali
Óraszám: 2/0/0
Oktatás nyelve: magyar
Tárgyfelelős oktató: Dr. Lukácsi Zoltán
Követelmény típus: kollokvium
Szak: Hittanár-nevelőtanár
Képzés szintje: O
A tantárgy oktatásának célja: A hallgató sajátítsa el az egyháztörténelem alapjait, ismerje meg a tárgy fogalmát, módszereit, kialakulásának történetét, legfontosabb forrásait; ismerje meg a kereszténység történetét a reneszánsztól az 1820-as évekig. A témakörök középpontjában az egyetemes egyháztörténet jelentős eseményei és személyiségei állnak, kiegészítve korszakonként a keresztény lelkiség és az egyházművészet jellegzetességeivel. |
|
A tantárgy tartalma: 1. RENESZÁNSZ ÉS HUMANIZMUS 2. A XVI. SZÁZADI EGYHÁZREFORM PROBLEMATIKÁJA 3. LUTHER ÉS A REFORMÁCIÓ MEGINDULÁSA 4. EGYHÁZREFORM HELYETT EGYHÁZSZAKADÁS 5. KÍSÉRLETEK AZ EGYHÁZ EGYSÉGÉNEK HELYREÁLLÍTÁSÁRA. A SVÁJCI REFORMÁCIÓ 6. AZ ANGLIKÁN REFORMÁCIÓ 7. A KATOLIKUS REFORM ÚTKERESÉSE A TRIDENTI ZSINAT ELŐTT 8. A TRIDENTI ZSINAT 9. A KATOLIKUS EGYHÁZ „TRIDENTI TÍPUSÚ” REFORMJA 10. AZ ELLENREFORMÁCIÓ. A BAROKK PÁPASÁG 11. A VILÁGMISSZIÓ KIBONTAKOZÁSA 12. A FRANCIA EGYHÁZ AZ ABSZOLUTIZMUS KORÁBAN 13. A FRANCIA FORRADALOM HATÁSA AZ EGYHÁZRA |
|
Készségek, kompetenciák: Tudás: Rendelkezik az egyháztörténelem tantárgy tanításának ismeretanyagához szükséges korszerű ismeretekkel. Ismeri a katolikus egyháztörténet szakterületileg legfontosabb kulturális objektumait, szövegeit, kontextusait a kereszténység kialakulásától a 7. századig. Képességek: Képes az egyháztörténelem tér- és idődimenzióiban való eligazodásra, a történelmi fogalmak térbeli és időbeli változásainak értelmezésére. Képes a diszciplína területén (és azon belül az adott részterületen) folytatott önálló ismeretszerzésre, a történeti szakirodalom és a történeti források értelmezésére, elemzésére, interpretációjára továbbá a legújabb kutatási eredmények nyomon követésére és felhasználására. Képes az adott szempontból lényeges és lényegtelen jelenségek megkülönböztetésére, az oksági viszonyok, az okok és következmények rendszerében való eligazodásra, a döntési lehetőségek, az indítékok, az egyén, valamint az egyház történelemformáló szerepének felismerésére. Attitűdök: Elismeri a keresztény vallás és kultúrkör kulturális és társadalmi értékeit. Elkötelezett a kulturális és vallási különbségek tiszteletben tartása iránt és a sajáttól eltérő kultúrák és vallások értékeinek elismerésében. Elkötelezett a vallások közötti kommunikáció, kölcsönös megismerés, megértés és elfogadás tekintetében. Törekszik történeti tudásának folyamatos fejlesztésére. Autonómia és felelősség: Nyitott a történettudomány aktuális eredményeinek és módszertani újításainak adaptálására. Elkötelezett a szakmai fejlődésben, az önreflexió mellett folyamatos önművelésre is törekszik. A hallgató tisztában van a pedagógusoknak a jövő generáció tanításában és nevelésében játszott szerepével. |
|
Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok): Adriányi Gábor: Az egyháztörténet kézikönyve, München, 1975. Gárdonyi Máté: Bevezetés a Katolikus Egyház történetébe. Budapest, 2006. vagy bármely más kiadás |
|
Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok): Franzen, August: Kis egyháztörténet. Szeged, 1998. Szántó Konrád: A Katolikus Egyház története I-III. Budapest, 1985-1987. Török József: Egyetemes egyháztörténelem I-II. Budapest, 1999. Tusor Péter: A barokk pápaság. Budapest, 2004. http://institutumfraknoi.hu/sites/default/files/a_barokk_papasag_0.pdf |
Utoljára módosítva: 2024. 12. 09. 09:49
A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.
Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.