Kutatásmódszertan

GLKC0032

Kreditérték: 2

Tagozat: Levelező

Óraszám: 0/6/0

Oktatás nyelve: magyar

Tárgyfelelős oktató: Dr. Maróti Gábor

Követelmény típus: évközi jegy

Szak: Katekéta-lelkipásztori munkatárs

Képzés szintje: BA


A tantárgy oktatásának célja:

A felsőoktatásba érkező fiatalok korábbi tanulmányaik során gyakran nem találkoznak olyan feladattal, mely önálló tudományos kutatást igényel. A főiskolai képzés egyik célja, hogy a hallgató képes legyen saját kérdések és célok alapján megfogalmazódó, tudományos vizsgálaton és rendszerezésen alapuló, igazolható és vitára alkalmas következtetések megalkotására.

 

A tantárgy tartalma:

A Kutatásmódszertan tárgy keretében a hallgatók elméleti felkészítést kapnak a tudomány elmélete, filozófiája és a megismerési folyamat lépésein keresztül a kutatási képességek elsajátításához, valamint előadásonként beadandó munkát készítenek a tankönyvben kijelölt tudományos feladatok alapján.

1. A szellemi munka technikája, olvasástípusok, anyaggyűjtés, dolgozatírás. Kutatásmódszertan. Recenzió, reflektivitás  

2. A szakirodalom feltárása, forráskritika, könyvészeti adatok, etikus hivatkozás, plágium  

3. A szemináriumi dolgozatok és a diplomamunka felépítése, formai követelményei  

4. Írásbeli szövegalkotás, szakterminológia  

5. Prezentálási technikák, a jó prezentáció ismérvei  

 

Elérendő kompetenciák: 

A tudományos kutatás megalapozó periódusa a források és a műfajok megismerése. A kurzuson résztvevő hallgatók az episztemiológiai és szövegtani ismereteken keresztül hatékonyan tudják az általuk választott tudományos programokhoz adaptálni az egyes kutatási műveleteket, archivisztikai és könyvtárállományi; valamint a vizsgált kérdés speciális forrásainak felkutatásával és alkalmazásával, figyelembe véve a vonatkozó módszertani, művészetelméleti és tudományetikai elveket.

 

Kötelező irodalom:

Maróti G., Metodológia, Brenner János Hittudományi Főiskola, Győr, 2018.

DEZSŐ ZSIGMONDNÉ: A szellemi munka technikája. Ismeretszerzés (gyorsolvasás), - rögzítés, - közlés, OMIKK, Budapest, 1985, pp. 99-153., 191-241. 

GYURGYÁK JÁNOS: A tudományos írás alapjai. Útmutató szemináriumi és tudományos diákköri értekezést, szakdolgozatot és disszertációt íróknak, Osiris Kiadó, Budapest, 2019, 206 p. 

MAJOROS PÁL: A kutatásmódszertan alapjai, Tanácsok, tippek, trükkök (nem csak szakdolgozat-íróknak), Perfect K., Budapest, 1985, pp.17-215. 

SZABÓ KATALIN: Hogyan írjunk tudományos dolgozatot? [online] in Szabó Katalin: Kommunikáció felsőfokon, Kossuth Kiadó, Budapest, 2014, [20180726] 

https://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop425/2011_0001_654_szabo/ch05.html 

Ajánlott irodalom:

BABBIE, EARL: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, 6. kiad., Balassi Kiadó, Budapest, 2001, 103- 410. 

ECO, UMBERTO: Hogyan írjunk szakdolgozatot?, Gondolat, Budapest, 1991, 255 p. 

KOVÁCS KÁRMEN: Kutatási és publikálási kézikönyv nem csak közgazdászoknak, Akadémiai Kiadó, Budapest, 2013, pp. 11-70., 87-284. 

KÖRTVÉLYESI ZSOLT: Bevezetés a tudományos szöveg írásába. Szakdolgozatírók kézikönyve, [online] ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2018, 65 p. [20220720] https://www.tatk.elte.hu/dstore/document/160/Kortvelyesi_Bevezetes_a_dolgozatirasba.pdf  

MOLNÁR CECÍLIA SAROLTA: Hogyan hivatkozzunk?, [online] Nyelv és Tudomány, (2012. április 10.) [20180726] http://www.nyest.hu/hirek/hogyan-hivatkozzunk  

SZABÓ KATALIN: Miért hivatkozzunk? Kire hivatkozzunk? Hogyan hivatkozzunk?,[online] in Szabó Katalin: Kommunikáció felsőfokon, Kossuth Kiadó, Budapest, 2014, [20180726] https://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop425/2011_0001_654_szabo/ch07.html  

SZABÓ KATALIN: A plágium, [online] in Szabó Katalin: Kommunikáció felsőfokon, Kossuth Kiadó, Budapest, 2014, [20180726] https://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop425/2011_0001_654_szabo/ch07s07.html 

SZIVÁK JUDIT: Reflektív elméletek, reflektív gyakorlatok. [online] ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2014, [20180726] http://www.eltereader.hu/media/2016/05/Szivak-_READER.pdf  

TÓTH LÁSZLÓ: Kritikai olvasás, Kritikai gondolkodás, A fejlesztés alapjai, Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen, 2007, pp. 5-45. 

Berlász J., Az Országos Széchenyi Könyvtár története, Budapest, 1981.

Boeckh, A., Encyclopädie und Methodologie der philologischen Wissenschaften, Stuttgart, 1977.

Cube, F.V., Informationstheoretische Untersuchungen zum Problem des Auswendiglernens, München, 1989.

Dilthey, W., A történelmi világ felépítése a szellemtudományokban, Budapest, 2003.

Endrényi F., Levéltári ismeretek kézikönyve, Budapest, 1980

Utoljára módosítva: 2025. 01. 24. 11:12

Eseménynaptár -
2025. február

Intézményünk

A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.

Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.

Főiskola Papnevelő Intézet Kollégiumok