Dogmatörténet

GNOA0309-24

Kreditérték: 2

Tagozat: Nappali

Óraszám: 2/0/0

Oktatás nyelve: magyar

Tárgyfelelős oktató: Óra Krisztián

Követelmény típus: kollokvium

Szak: Hittanár-nevelőtanár

Képzés szintje: O


A tantárgy oktatásának célja:

A dogmatörténet részleteiben vizsgálja a kereszténység alapvető hittételeinek megfogalmazásához vezető teológiai fejlődést. A kurzus számba veszi a korai keresztény igehirdetés nagy témáit, majd azt, hogy ezek kifejtése miként alakult az egyház első három évszázada során, s hogy a hittartalom hogyan szilárdult meg a következő századok egyetemes zsinatainak dogmatikai határozataiban. A hallgatók megismerik a szentháromságtan és a krisztológia fejlődését, a Mária-dogmák történetét, végül a szentségek dogmatörténetét.

 

A tantárgy tartalma:

1.      A dogmatörténet tudománya és alapvető kérdései

2.      Az első három évszázad teológiai fejlődése

3.      Szentháromságtani kérdések a IV. században

4.      Az V. századi krisztológiai vita

5.      A Mária-tisztelet története az ókorban

6.      A Mária-dogmák története

7.      A keresztség és a bérmálás dogmatörténete

8.      Az Eucharisztia dogmatörténete

9.      A bűnbánat és a betegek kenete dogmatörténete

10.  A házasság szentségének dogmatörténete

11.  A papi rend szentségének dogmatörténete

 

Képességek és kompetenciák:

a) Tudás: Ismeri a dogmatörténet főbb irányait, a dogmák kialakulásának teológiatörténetét.

b) Képességek: Képes felismerni a dogmatörténet eseményeinek összefüggéseit.

c) Attitűdök: Rendelkezik a megfelelő nyitottsággal a dogmatörténeti kutatás befogadásához. 

d) Autonómia és felelősség: Önállóan képes állást foglalni a tárgyalt témákkal kapcsolatban. 

 

Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):

·         Vanyó, L.: Bevezetés az ókeresztény kor dogmatörténetébe. Budapest, 1998.

Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):

·         Ókeresztény írók. (Szerk: Vanyó, L.) 18 kötet. Budapest, 1979-2002.

·         Lafont, G.: A katolikus egyház teológiatörténete. Budapest, 1998.

·         Tőzsér, E. -  Várnai, J. szerk.: Dogmafejlődés, dogmaértelmezés. Budapest, 2012.

·         Nemzetközi Teológiai Bizottság: Tanítóhivatal és Teológia.

In:https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/cti_documents/rc_cti_1975_magistero-teologia_hu.html (Update: 2024.09.01.)

Utoljára módosítva: 2024. 12. 02. 10:48

Eseménynaptár -
2025. január

Intézményünk

A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.

Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.

Főiskola Papnevelő Intézet Kollégiumok