Tanulás módszertan

GLOA0693

Kreditérték: 2

Tagozat: Levelező

Óraszám: 0/15/0

Oktatás nyelve: magyar

Tárgyfelelős oktató: Dr. Makk Zoltán

Követelmény típus: gyakorlati jegy

Szak: Hittanár-nevelőtanár

Képzés szintje: O


A tantárgy oktatásának célja:

A képzés során a hallgatók megismerik a tanulásmódszertan elméleti alapjait és a hozzá kapcsolódó tevékenységformákat. Megismerik azokat a képességfejlesztő gyakorlatokat, eljárásokat, amelyeket saját tanulási technikájukba is beépíthetnek, ugyanakkor későbbi munkájuk során is hasznosíthatnak. A tevékenységközpontú képzés során tudják a hallgatók az elméleti ismereteket a gyakorlatban alkalmazni.

 

 

A tantárgy tartalma:

•       A tanuláshoz való viszonyulás formálása – tanulási attitűd

A tanuláshoz való pozitív viszonyulást támogató források

A kapcsolat, a kompetencia és az autonómia összefonódásai a motivációban

A tudatos viszonyulást támogató modellek

A hat gondolkodó szemüveg: a párhuzamos gondolkodás 6 aspektusa

•      A tanulás pszichológiai képességei és fejlesztésük

Az információk megszerzése – figyelem, érzékelés, észlelés

figyelem, gondolkodás, a gondolkodás szintjei

kreativitás, emlékezet

tanulási szokások, tanulási technikák

•     A tanulási szokások formálása

Érzékleti preferencia kérdőív

Időtükör technika

Írott szövegek jelölése - Insert technika

Vázlatkészítés gondolattérképpel

 

Elérendő kompetenciák:

a) Tudás

•           Ismerje a tanulásmódszertan elméleti alapjait, ismerjen fejlesztő gyakorlatokat.

b) Képességek

•           Legyen képes a képzés során elsajátított elméleti tudását a tanítványai tanulási eredményességének fejlesztése érdekében a gyakorlatban is alkalmazni

c) Attitűdök

•           Fontosnak tartja az alapos felkészülést, a tervezést és a rugalmas megvalósítást.

d) Autonómia és felelősség

•           Felelősséget érez a tanulást támogató értékelés mellett.

 

Kötelező irodalom:

  • E. de Bono (2005). Tanítsd meg önmagad gondolkodni. HVG Kiadó, Budapest
  • Józsa Krisztián (2007): Az elsajátítási motiváció. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
  • Kozéki Béla (1980): A motiválás és a motiváció összefüggéseinek pedagógiaipszichológiai vizsgálata. Akadémiai Kiadó, Budapest.
  • Nagy József (2000): XXI. század és nevelés. Osiris Kiadó, Budapest.
  • Oroszlány Péter (2015). Tanulásmódszertan; Bővített kiadás középiskolásoknak; Metódustan Kiadó, Budapest
  • Pintrich, P. R. – Schunk, D. H. (1996): Motivation in education: Theory, research, and applications. Prentice Hall, Englewood Cl

Ajánlott irodalom:

·         Balogh László (1997). Tanulási stratégiák és stílusok, a fejlesztés pszichológiai alapjai. Akadémiai Kiadó, Budapest

·         Czigler István (2005). A figyelem pszichológiája. KLTE Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék, Debrecen

·         Digitális Nemzedék Konferencia (2012). Tanulmánykötet

·         Henry Lorayne (1999). A gondolat ereje. Bagolyvár Kiadó, Budapest

·         Metzig W. és Schuster M. (2003). Tanuljunk meg tanulni! A tanulási stratégiák hatékony

·         alkalmazásának módszerei. Medicina, Budapest

·         Mező Ferenc (2004). A tanulás stratégiája. Pedellus Novitas Kft., Debrecen

Utoljára módosítva: 2025. 01. 23. 15:14

Eseménynaptár -
2025. február

Intézményünk

A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.

Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.

Főiskola Papnevelő Intézet Kollégiumok