Speciális nevelési igényű tanulók a hittanórán

GLOC0068

Kreditérték: 2

Tagozat: Levelező

Óraszám: 0/6/0

Oktatás nyelve: magyar

Tárgyfelelős oktató: Dr. Makk Zoltán

Követelmény típus: gyakorlati jegy

Szak: Hittanár-nevelőtanár

Képzés szintje: O


A tantárgy oktatásának célja:

A tantárgy keretében a hallgatók ismerjék meg a speciális nevelési területek keretein belül a különleges bánásmódot igénylő tanulók körét. Tisztában legyenek egyéni sajátosságaikkal, a velük való egyéni bánásmóddal. A különböző nehézségekkel, zavarokkal küzdő gyermekek, fiatalok sérülés-specifikumaival kapcsolatos ismereteik alapján képesek legyenek segíteni őket az ismeretelsajátítás folyamatában. Képesek legyenek szükség esetén a kompetenciahatárok betartása mellett az egyéni szükségleteik kielégítésében.

 

A tantárgy tartalma:

·         a pedagógiai szakszolgálatok rendszere

·         a különleges bánásmód fogalma

·         beilleszkedési nehézségek és megnyilvánulásaik

·         magatartási nehézséggel küzdők

·         tanulási nehézséggel küzdők

·         sajátos nevelési igényű gyermekek fiatalok:

·         intellektuális képességzavarosok

·         beszédfogyatékosok

·         érzékszervi fogyatékosok (hallás, látás)

·         mozgásfogyatékosok

·         egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdők (diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás)

·         autizmus spektrumzavarral küzdők

·         aktivitás és figyelemzavarral küzdők

·         képességprofil felállítása: metodika, kivitelezés

·         Módszerek: tanári előadás, csoportmunkában vagy párban dokumentumelemzés, egyéni munkában profilkészítés

·         Eszközök: projektor, fénymásolt dokumentumok, anonim sérülésspecifikus szakértői vélemények, tábla, filc az elemzések vizualizálásához

 

Elérendő kompetenciák:

tudás:

-          ismeri a speciális nevelési igényű tanulókkal való eredményes foglalkozás elméleti és gyakorlati kérdéseit

képességek:

-          képes a speciális nevelési igényű tanulók figyelmét lekötni, érdeklődésüket felkelteni, fejlesztő értékeléssel motiválni őket

attitűdök:

-          reálisan ítéli meg a pedagógus szerepét a tanulási-tanítási folyamatban

autonómia és felelősség:

-          felelősséget érez saját és az általa vezetett csoport munkájáért, eredményéért

 

Kötelező irodalom: 

Mesterházi Zsuzsa –Szekeres Ágota (2019): A nehezen tanuló gyermekek iskolai nevelése.ELTE BGGyK, Budapest

Torda Ágnes –Nagyné Réz Ilona (2015): Alapprotokoll a pedagógiai szakszolgálati tevékenységekhez. Educatio, Budapest.http://www.pedagogiai-szakszolgalat.hu/files/dokumentumok/alapprotokoll-pedagoiai-szakszolgalat.pdf

Irányelvek a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve. 2020. Oktatási Hivatal https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok Irányelvek a sajátos nevelési igényű tanulók oktatásához. 2020. Oktatási Hivatal https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok-Bíró Zoltán (2020): Megújulás a fejlesztésben a különleges bánásmód körében. In: Kispálné -Horváth Mária és Gerölyné Kölkedi Éva (szerk.): Fejlesztés és együttnevelés. Gyógypedagógiai jó gyakorlatok Vas megyében. [Kiadás alatt.] ELTE Savaria Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ, Szombathely. [16] p. (Vas megyei pedagógiai jó gyakorlatok sorozat)

Ajánlott irodalom: 

Kováts –Németh Mária (2013): A szemléletváltás szükségessége a társadalomban és az oktatásban. Réthy Endréné: Befogadás, méltányosság, az inkluzív pedagógia rendszere Új Pedagógiai Szemle, 11-13. 98-102.

15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300015.emm

Kovácsné Tóth Tímea (szerk): Sajátos nevelési igények –méltányos pedagógia (Konferenciakötet) 2015.

Erdész Ferenc (2017): A gyógypedagógiai ellátás alapkérdései. A tanulási zavarok iskolai kérdései. Új Pedagógiai Szemle 67. 7-8.103-112.

Nagyné Réz Ilona –Csepregi András –Puhala Ildikó –Bozsikné Víg Marianna (2015): A szakértői bizottsági tevékenység protokollja. Educatio. Budapest

http://www.pedagogiai-szakszolgalat.hu/files/dokumentumok/szakertoi-bizottsagi-tevekenyseg-szakszolgalati-protokoll.pdf

Utoljára módosítva: 2025. 01. 23. 14:44

Eseménynaptár -
2025. február

Intézményünk

A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.

Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.

Főiskola Papnevelő Intézet Kollégiumok