Kreditérték: 2
Tagozat: Levelező
Óraszám: 0/6/0
Oktatás nyelve: magyar
Tárgyfelelős oktató: Dr. Makk Zoltán
Követelmény típus: gyakorlati jegy
Szak: Hittanár-nevelőtanár
Képzés szintje: O
A tantárgy oktatásának célja: A tantárgy keretében a hallgatók ismerjék meg a speciális nevelési területek keretein belül a különleges bánásmódot igénylő tanulók körét. Tisztában legyenek egyéni sajátosságaikkal, a velük való egyéni bánásmóddal. A különböző nehézségekkel, zavarokkal küzdő gyermekek, fiatalok sérülés-specifikumaival kapcsolatos ismereteik alapján képesek legyenek segíteni őket az ismeretelsajátítás folyamatában. Képesek legyenek szükség esetén a kompetenciahatárok betartása mellett az egyéni szükségleteik kielégítésében. |
|
A tantárgy tartalma: · a pedagógiai szakszolgálatok rendszere · a különleges bánásmód fogalma · beilleszkedési nehézségek és megnyilvánulásaik · magatartási nehézséggel küzdők · tanulási nehézséggel küzdők · sajátos nevelési igényű gyermekek fiatalok: · intellektuális képességzavarosok · beszédfogyatékosok · érzékszervi fogyatékosok (hallás, látás) · mozgásfogyatékosok · egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdők (diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás) · autizmus spektrumzavarral küzdők · aktivitás és figyelemzavarral küzdők · képességprofil felállítása: metodika, kivitelezés · Módszerek: tanári előadás, csoportmunkában vagy párban dokumentumelemzés, egyéni munkában profilkészítés · Eszközök: projektor, fénymásolt dokumentumok, anonim sérülésspecifikus szakértői vélemények, tábla, filc az elemzések vizualizálásához |
|
Elérendő kompetenciák: tudás: - ismeri a speciális nevelési igényű tanulókkal való eredményes foglalkozás elméleti és gyakorlati kérdéseit képességek: - képes a speciális nevelési igényű tanulók figyelmét lekötni, érdeklődésüket felkelteni, fejlesztő értékeléssel motiválni őket attitűdök: - reálisan ítéli meg a pedagógus szerepét a tanulási-tanítási folyamatban autonómia és felelősség: - felelősséget érez saját és az általa vezetett csoport munkájáért, eredményéért |
|
Kötelező irodalom: Mesterházi Zsuzsa –Szekeres Ágota (2019): A nehezen tanuló gyermekek iskolai nevelése.ELTE BGGyK, Budapest Torda Ágnes –Nagyné Réz Ilona (2015): Alapprotokoll a pedagógiai szakszolgálati tevékenységekhez. Educatio, Budapest.http://www.pedagogiai-szakszolgalat.hu/files/dokumentumok/alapprotokoll-pedagoiai-szakszolgalat.pdf Irányelvek a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve. 2020. Oktatási Hivatal https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok Irányelvek a sajátos nevelési igényű tanulók oktatásához. 2020. Oktatási Hivatal https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok-Bíró Zoltán (2020): Megújulás a fejlesztésben a különleges bánásmód körében. In: Kispálné -Horváth Mária és Gerölyné Kölkedi Éva (szerk.): Fejlesztés és együttnevelés. Gyógypedagógiai jó gyakorlatok Vas megyében. [Kiadás alatt.] ELTE Savaria Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ, Szombathely. [16] p. (Vas megyei pedagógiai jó gyakorlatok sorozat) |
|
Ajánlott irodalom: Kováts –Németh Mária (2013): A szemléletváltás szükségessége a társadalomban és az oktatásban. Réthy Endréné: Befogadás, méltányosság, az inkluzív pedagógia rendszere Új Pedagógiai Szemle, 11-13. 98-102. 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300015.emm Kovácsné Tóth Tímea (szerk): Sajátos nevelési igények –méltányos pedagógia (Konferenciakötet) 2015. Erdész Ferenc (2017): A gyógypedagógiai ellátás alapkérdései. A tanulási zavarok iskolai kérdései. Új Pedagógiai Szemle 67. 7-8.103-112. Nagyné Réz Ilona –Csepregi András –Puhala Ildikó –Bozsikné Víg Marianna (2015): A szakértői bizottsági tevékenység protokollja. Educatio. Budapest http://www.pedagogiai-szakszolgalat.hu/files/dokumentumok/szakertoi-bizottsagi-tevekenyseg-szakszolgalati-protokoll.pdf |
Utoljára módosítva: 2025. 01. 23. 14:44
A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.
Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.