Kreditérték: 3
Tagozat: Levelező
Óraszám: 8/0/0
Oktatás nyelve: magyar
Tárgyfelelős oktató: Dr. Varga József
Követelmény típus: kollokvium
Szak: Hittanár-nevelőtanár
Képzés szintje: MA
A tantárgy oktatásának célja: • A tantárgy célja, hogy elősegítse a saját pedagógusidentitás formálódását, tudatosítását és segítse a tudatosabb iskolai tapasztalatszerzés tervezését, megvalósítását, értelmezését, értékelését, támogassa a tapasztalatok alapján a saját pedagógiai szerep reflektálását. • A tantárgy célja továbbá, hogy a hallgató elmélyítse, gazdagítsa, gyakorlati tapasztalataihoz kötődően saját tevékenységére nézve értelmezze az iskolák belső világával, szervezeti kultúrájával kapcsolatos tudását, kompetenciáit; fejlessze a pedagógiai jelenségek probléma-érzékeny megközelítését. • Ismerje meg a pedagógiai munkáját segítő szakemberekkel és a szülőkkel való kommunikáció lehetőségeit, folyamatait és az együttműködés formáit. • Konkrét támogatást nyújtson az egyéni összefüggő gyakorlathoz kapcsolódó személyes, szakmai tevékenység strukturált átgondolásában, megtervezésében és reflektálásában, valamint a gyakorlat során felmerülő problémás helyzetek megoldásában. • Mindezek alapján a hallgató váljon képessé pedagógiai helyzetek komplex elemzésére döntések meghozatalára, kommunikálására, és a szervezeti környezet szempontjainak figyelembe vételére.
|
|
A tantárgy tartalma: • A pedagógus szakma. A pedagógus kompetenciák. Folyamatos szakmai fejlődés, tanulás. Egyéni fejlődési terv. Kezdő pedagógus, szakértő pedagógus. A tanári kiégés. • Az iskolák belső világa, szervezeti jellemzői, szervezettípusok. Értelmezések, a megismerés lehetőségei. Az iskola mint szervezet - tanuló szervezet - szakmai közösségek. A tanulók részvételére építő iskola. A saját iskola megismerése. • A pedagógus szerep, a pedagógus kapcsolatrendszere (különös tekintettel a tanár diák kapcsolatra), partnerei (szülők, iskolapszichológia, gyermekvédelem, a pedagógiai szakszolgálat feladatai). Kommunikáció az iskolában. Jogok az iskolában. |
|
Elérendő kompetenciák: a) tudás:
b) képességek:
c) attitűdök:
d) autonómia és felelőssége:
|
|
Kötelező irodalom: Bábosik István: Neveléselmélet. Budapest, Osiris, 2004. 616 p. ISBN: 963 389 655 X Kovátsné, Németh Mária: Neveléselmélet – kultúraközvetítés. Győr, Magyarország: Palatia Nyomda és Kiadó Kft (2017), 130 p. ISBN: 97896376928 Lipton, M. – Oakes, J. (2008). A tanítással változó világ, 2. kötet: Az iskola: az intézménytől a tanulóig (9. fejezet), Budapest, Educatio ISBN 978-963-9795-06-8 URL: http://www.sulinovadatbank.hu/letoltes.php?d_id=19448. M. Nádasi Mária (szerk) (2006). A gyakorlati pedagógia c. sorozat 6. kötete: Az iskolák belső világa. ELTE PPK. ISBN 963 970 464 4 http://gepeskonyv.btk.elte.hu/adatok/Pedagogia/84N%E1dasi/Nyomtat%E1sra/pdf/Az%20iskol%E1k%20bels%F5%20vil%E1ga.pdf |
|
Ajánlott irodalom: Dombi Alice – Oláh János – Varga István (szerk.): A neveléselmélet alapkérdései I-II., Gyula, APC Stúdió, 2007, ISBN: 963-9135-95-6-0 Kovátsné Németh Mária: Kultúra, érték, iskola. Győr, Palatia Nyomda és Kiadó Kft, 2016, 193 p. ISBN: 9789637692819 Good, Th. L. – Brophy, J. E., Nyissunk be a tanterembe. 1. kötet (4. fejezet), Budapest, 2008, Educatio URL: http://www.sulinovaadatbank.hu/letoltes.php?d_id=19452 Utolsó letöltés: 2013. március 10. ISBN 978-963-9795-10-5 |
Utoljára módosítva: 2025. 01. 23. 13:59
A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.
Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.