Kreditérték: 2
Tagozat: Nappali
Óraszám: 2/0/0
Oktatás nyelve: magyar
Tárgyfelelős oktató: Dr. Lukácsi Zoltán
Követelmény típus: kollokvium
Szak: Hittanár-nevelőtanár-közismereti tanár
Képzés szintje: O
A tantárgy oktatásának célja: A hallgató sajátítsa el az egyháztörténelem alapjait, ismerje meg a tárgy fogalmát, módszereit, kialakulásának történetét, legfontosabb forrásait; ismerje meg a kereszténység kialakulásának folyamatát, Jézus életét, a korai kereszténység történetét a 7. századig. |
|
A tantárgy tartalma: 1. Az egyháztörténelem, mint teológiai tudomány 2. Jézus Krisztus az egyháztörténész szemével 3. A korai kereszténység 4. A kereszténység helyzete a Római Birodalomban 5. A keresztényüldözések 6. A konstantini fordulat 7. Nagy Konstantin utódainak valláspolitikája 8. Az ariánus válság 9. A krisztológiai vita és következményei 10.A szerzetesi élet kezdetei 11.A pápai primátus tanának gyökerei |
|
Képességek és kompetenciák: Tudás: Rendelkezik az egyháztörténelem tantárgy tanításának ismeretanyagához szükséges korszerű ismeretekkel. Ismeri a katolikus egyháztörténet szakterületileg legfontosabb kulturális objektumait, szövegeit, kontextusait a kereszténység kialakulásától a 7. századig. Képességek: Képes az egyháztörténelem tér- és idődimenzióiban való eligazodásra, a történelmi fogalmak térbeli és időbeli változásainak értelmezésére. Képes a diszciplína területén (és azon belül az adott részterületen) folytatott önálló ismeretszerzésre, a történeti szakirodalom és a történeti források értelmezésére, elemzésére, interpretációjára továbbá a legújabb kutatási eredmények nyomon követésére és felhasználására. Képes az adott szempontból lényeges és lényegtelen jelenségek megkülönböztetésére, az oksági viszonyok, az okok és következmények rendszerében való eligazodásra, a döntési lehetőségek, az indítékok, az egyén, valamint az egyház történelemformáló szerepének felismerésére. Attitűdök: Elismeri a keresztény vallás és kultúrkör kulturális és társadalmi értékeit. Elkötelezett a kulturális és vallási különbségek tiszteletben tartása iránt és a sajáttól eltérő kultúrák és vallások értékeinek elismerésében. Elkötelezett a vallások közötti kommunikáció, kölcsönös megismerés, megértés és elfogadás tekintetében. Törekszik történeti tudásának folyamatos fejlesztésére. Autonómia és felelősség: Nyitott a történettudomány aktuális eredményeinek és módszertani újításainak adaptálására. Elkötelezett a szakmai fejlődésben, az önreflexió mellett folyamatos önművelésre is törekszik. A hallgató tisztában van a pedagógusoknak a jövő generáció tanításában és nevelésében játszott szerepével. |
|
Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok): Adriányi Gábor: Az egyháztörténet kézikönyve, München, 1975. Gárdonyi Máté: Bevezetés a katolikus egyház történetébe, Budapest, 2016. |
|
Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok): Franzen, August: Kis egyháztörténet. Szeged, 1998. Moisset, Jean-Pierre: A katolicizmus története. Pannonhalma, 2012. Szántó Konrád: A Katolikus Egyház története I-III. Budapest, 1985-1987. Török József: Egyetemes egyháztörténelem I-II. Budapest, 1999. |
Utoljára módosítva: 2024. 12. 02. 15:42
A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.
Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.