Egyháztörténelem 1.

GNOA2300-22

Kreditérték: 2

Tagozat: Nappali

Óraszám: 2/0/0

Oktatás nyelve: magyar

Tárgyfelelős oktató: Dr. Lukácsi Zoltán

Követelmény típus: kollokvium

Szak: Hittanár-nevelőtanár-közismereti tanár

Képzés szintje: O


A tantárgy oktatásának célja:

A hallgató sajátítsa el az egyháztörténelem alapjait, ismerje meg a tárgy fogalmát, módszereit, kialakulásának történetét, legfontosabb forrásait; ismerje meg a kereszténység kialakulásának folyamatát, Jézus életét, a korai kereszténység történetét a 7. századig.

 

A tantárgy tartalma:

1. Az egyháztörténelem, mint teológiai tudomány

 2. Jézus Krisztus az egyháztörténész szemével

 3. A korai kereszténység

 4. A kereszténység helyzete a Római Birodalomban

 5. A keresztényüldözések

 6. A konstantini fordulat

 7. Nagy Konstantin utódainak valláspolitikája

 8. Az ariánus válság

 9. A krisztológiai vita és következményei

 10.A szerzetesi élet kezdetei

 11.A pápai primátus tanának gyökerei

 

Képességek és kompetenciák:

Tudás: Rendelkezik az egyháztörténelem tantárgy tanításának ismeretanyagához szükséges korszerű ismeretekkel. Ismeri a katolikus egyháztörténet szakterületileg legfontosabb kulturális objektumait, szövegeit, kontextusait a kereszténység kialakulásától a 7. századig.

Képességek: Képes az egyháztörténelem tér- és idődimenzióiban való eligazodásra, a történelmi fogalmak térbeli és időbeli változásainak értelmezésére. Képes a diszciplína területén (és azon belül az adott részterületen) folytatott önálló ismeretszerzésre, a történeti szakirodalom és a történeti források értelmezésére, elemzésére, interpretációjára továbbá a legújabb kutatási eredmények nyomon követésére és felhasználására. Képes az adott szempontból lényeges és lényegtelen jelenségek megkülönböztetésére, az oksági viszonyok, az okok és következmények rendszerében való eligazodásra, a döntési lehetőségek, az indítékok, az egyén, valamint az egyház történelemformáló szerepének felismerésére.

Attitűdök: Elismeri a keresztény vallás és kultúrkör kulturális és társadalmi értékeit. Elkötelezett a kulturális és vallási különbségek tiszteletben tartása iránt és a sajáttól eltérő kultúrák és vallások értékeinek elismerésében. Elkötelezett a vallások közötti kommunikáció, kölcsönös megismerés, megértés és elfogadás tekintetében. Törekszik történeti tudásának folyamatos fejlesztésére.

Autonómia és felelősség: Nyitott a történettudomány aktuális eredményeinek és módszertani újításainak adaptálására. Elkötelezett a szakmai fejlődésben, az önreflexió mellett folyamatos önművelésre is törekszik. A hallgató tisztában van a pedagógusoknak a jövő generáció tanításában és nevelésében játszott szerepével.

 

Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):

 Adriányi Gábor: Az egyháztörténet kézikönyve, München, 1975.

 Gárdonyi Máté: Bevezetés a katolikus egyház történetébe, Budapest, 2016.

Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):

 Franzen, August: Kis egyháztörténet. Szeged, 1998.

Moisset, Jean-Pierre: A katolicizmus története. Pannonhalma, 2012.

 Szántó Konrád: A Katolikus Egyház története I-III. Budapest, 1985-1987.

 Török József: Egyetemes egyháztörténelem I-II. Budapest, 1999.

Utoljára módosítva: 2024. 12. 02. 15:42

Eseménynaptár -
2025. január

Intézményünk

A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.

Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.

Főiskola Papnevelő Intézet Kollégiumok