Didaktika 1.

GLOA2601-22

Kreditérték: 2

Tagozat: Levelező

Óraszám: 6/0/0

Oktatás nyelve: magyar

Tárgyfelelős oktató: Dr. Makk Zoltán

Követelmény típus: kollokvium

Szak: Hittanár-nevelőtanár

Képzés szintje: MA


A tantárgy oktatásának célja:

·         hogy a hallgatók megismerjék a tanulás tervezése, szervezése és értékelése során használt fő fogalmakat, elméleti kereteket és a területeken zajló aktuális fejlesztéseket, innovációkat.

·         hogy a hallgatók a tanulást és tanítást pedagógiai folyamatként értelmezzék, szerezzenek tapasztalatokat a tanulástámogatás megtervezésében, megszervezésében és reflektív értékelésében,

·         képessé váljanak tapasztalataik elemzésére és értékelésére a szakirodalom felhasználásával.

·         A tantárgyban a tanulás és tanítás értelmezése az aktív és kompetencia alapú tanulás támogatása, az egyéni tanulási utak biztosítása, valamint a tanulók megismerésére épülő adaptív nevelés-oktatás mentén alakul.

·         A kurzus során a hallgatók lehetőséget kapnak, hogy tudatosítsák a tapasztalati alapú, tényekre támaszkodó gyakorlat jelentőségét.

·         a hallgatók kipróbálhatják magukat a tanulástámogatás koherens megtervezésében, az eredmények értő, elemző, reflektív értékelésében.

 

A tantárgy tartalma:

·         Lifelong learning fogalma. A közoktatás rendszere, átalakulása, eredményessége A magyarországi köznevelési rendszer aktuális problémái, fejlődési trendjei. Felnőttképzés és köznevelés.

·         A tanulásról, tanításról való gondolkodás átalakulása. Konstruktivista, szociálkonstruktivista tanuláselméletek. Önszabályozott tanulás. Projekt-, kutatás-, tervezés-alapú tanulás. A tanulás konstruktív jellege, a tudás fogalmának átértelmezése. A tanulás szociális jellege, a kooperatív tanulás: jelentőségük a személyiségfejlesztésben és a tanulás eredményessé tételében.

·         A pedagógiai tevékenységet meghatározó dokumentumok, Köznevelési törvény, tantervek fajtái, tantervtípusok, ezek szerepe az oktatás tartalmi szabályozásában. Az iskolai tudás fogalmának átalakulása, kompetenciák és tanulási eredmények az oktatásban.

·         Az oktatás folyamata és módszerei. Az oktatás folyamat-jellege, a folyamat elemei összehangolásának kérdései. Az adaptív oktatás, az egyéni sajátosságokhoz alkalmazkodó oktatás mint a tanítási és tanulási folyamatok elemzésének kiemelt alapelve. A módszerek kiválasztásának szempontjai.

·         A tervezés pedagógia feladata, tervezés és a tanulástámogatás. Tervezési dokumentumok. Tanulási környezet, a tanulási környezet komplex fogalma, értelmezése, elemei.

·         Az értékelés funkciói, formái, módszerei. Pedagógiai értékelési folyamatok pszichológiai- és tanulásszemléletekkel kapcsolatos tudásra alapozott elemzése, az értékelési folyamatok átalakulása, hibák, problémák az értékelésben

 

Elérendő kompetenciák:

a) Tudás

·         Ismeretek a pedagógiai folyamat tervezése területén: ismeri a pedagógiai tevékenységet meghatározó dokumentumokat, tantervfajtákat, tantervtípusokat, átlátja ezeknek az oktatás tartalmi szabályozásában betöltött szerepét. Ismeri a tervezéshez szükséges információk forrását. Ismeri a tananyag-kiválasztás és a rendszerezés pedagógiai szempontjait, az erről megfogalmazott tudományos eredményeket. Ismeri és érti a nevelés és tanítás összefüggéseit.

·         Ismeretek a tanulás támogatása, szervezése és irányítása területén: Rendelkezik a tanulóközpontú tanulási környezet fizikai, emocionális, társas, tanulási sajátosságainak, feltételeinek megteremtéséhez szükséges ismeretekkel. Ismeri a különböző tanulási környezetek tanulási eredményességre gyakorolt hatásait. Tájékozott a differenciális pedagógia, az adaptív tanulásszervezés, a nevelési”oktatási stratégiák, módszerek kiválasztásának és alkalmazásának kérdéseiben. Ismeri az egész életen át tartó tanulásra felkészítés jelentőségét.

b) Képességek

·         Képességek a pedagógiai folyamat tervezése területén: tanár a tervezés során rendszerszemléletű megközelítésre képes. Az iskola pedagógiai programja, a tanulói személyiség fejlesztésére vonatkozó tantervi célkitűzések, a tanulók életkora, az elsajátítandó tudás sajátosságai, a rendelkezésre álló taneszközök és a pedagógiai környezet közötti összhang megteremtésével képes pedagógiai munkájának megtervezésére (tanmenet, tematikus terv, óraterv, folyamatterv). Képes a tanulási-tanítási stratégia meghatározására, a tananyag feldolgozásához a pedagógiai céloknak és a tanulók életkori sajátosságainak megfelelő oktatási folyamat meghatározására, hatékony módszerek, szervezési formák, eszközök kiválasztására a végzettségének megfelelő korosztály, illetve a felnőttoktatás keretében is.

·         Képességek a tanulás támogatása, szervezése és irányítása területén: képes a különböző céloknak megfelelő, átgondolt stratégiákhoz a motivációt, a differenciálást, a tanulói aktivitást biztosító, a tanulók gondolkodási, probléma-megoldási és együttműködési képességének fejlesztését segítő módszerek, szervezési formák kiválasztására, illetve megvalósítására. Képes az egész életen át tartó tanulás képesség-rendszerének megalapozására, technikáinak gyakoroltatására.

c) Attitűdök

·         Attitűdök a pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése területén: fontosnak tartja az alapos felkészülést, tervezést és a rugalmas megvalósítást. A tervezés során kész figyelembe venni az adott tanulócsoport sajátosságait (motiváltság, előzetes tudás, képességek, szociális felkészültség).

·         Attitűdök a tanulás támogatása, szervezése és irányítása területén: fontosnak tartja a tanulás és tanítás folyamatainak tudatosodását, az önszabályozó tanulás támogatásához szükséges tudás és képesség megszerzését, a tanulási képességek fejlesztését, továbbá nyitott az egész életen át tartó tanulásra. Törekszik az életkori, egyéni és csoportsajátosságoknak megfelelő, aktivitást, interaktivitást, differenciálást elősegítő tanulási-tanítási stratégiák, módszerek alkalmazására. Törekszik a tanulók tanórai, tanórán kívüli és iskolán kívüli tevékenységének összehangolására, az egész életen át tartó tanulással kapcsolatos pozitív attitűdök kialakítására.

·         Attitűdök a pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése területén: Reálisan ítéli meg a pedagógus szerepét a fejlesztő értékelés folyamatában. Elkötelezett a tanulást támogató értékelés mellett.

d) Autonómia és felelősség

·         Váratlan döntési helyzetekben is önállóan végzi az átfogó, megalapozó szakmai kérdések átgondolását, kidolgozását

 

Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):

·         Bárdossy Ildikó – Dudás Margit - Pethőné Nagy Csilla – Priskinné Rizner Erika (2002). A kritikai gondolkodás fejlesztése. Pécsi Tudományegyetem, Pécs. URL: http://pedtamop412b.pte.hu/files/tiny_mce/File/KG1.pdf (Utolsó letöltés: 2016.02.02.)

·         Falus Iván (2003, szerk). Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

·         Good, T. L. – Brophy, J. E. (2008). Nyissunk be a tanterembe! 1-3. kötet, Educatio Kht., Budapest.

·         URL: old.wekerle.gov.hu/download.php?doc_id=2079 (utolsó letöltés: 2016.02.02.)

·         Knausz Imre. A tanítás mestersége. A Tanterv c. fejezet.

·         URL: http://mek.niif.hu/01800/01817/01817.htm

·         Lénárd Sándor – Rapos Nóra (2006). Ötletek tanítóknak az adatptív tanulásszervezéshez. OKI, Bp. URL: http://mag.ofi.hu/magtar-otletek-090617 (Utolsó letöltés: 2016.02.02.)

·         Lénárd Sándor – Rapos Nóra (2008). MAGtár III. – Ötletek az adaptív tanulásszervezéshez és fejlesztő értékeléshez. In: Lénárd Sándor – Rapos Nóra (szerk.). Adaptív oktatás. Szöveggyűjtemény. 2. kötet, 232-243.

·         URL: http://archive.kih.gov.hu/old.wekerle.gov.hu/B/8/2D0013ECA1A9C4E26888344230B1E1E01A3216F1676BC6B57EC7B847887F1B75D291FCC6704C5F7B072AF990A4F58A5DCBC7B60D7CA4255194AAC5B6347705_download_php.pdf

·         M. Nádasi Mária (2010). A projektoktatás elmélete és gyakorlata. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége. URL: http://tehetseg.hu/konyv/projektoktatas-elmelete-es-gyakorlata (utolsó letöltés: 2016.02.02.)

·         Nahalka István szerk. (2006). Hatékony tanulás. ELTE-PPK, Budapest. URL: http://mek.niif.hu/05400/05446/05446.pdf (Utolsó letöltés: 2017.02.02.)

·         Rapos Nóra – Gaskó Krisztina – Kálmán Orsolya – Mészáros György. Az adaptív-elfogadó iskola koncepciója. OFI, Bp. Tanulásközpontúság c. fejezet 89-102. URL: http://mek.oszk.hu/13000/13021/13021.pdf

Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):

Kagan, Spencer (2003). Kooperatív tanulás. Ökonet, Bp.

Kopp Erika – Ollé János – Zágon Bertalanné (2008). Tanórai differenciálás. Educatio, Budapest

Utoljára módosítva: 2025. 01. 23. 09:50

Eseménynaptár -
2025. február

Intézményünk

A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.

Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.

Főiskola Papnevelő Intézet Kollégiumok