Kreditérték: 2
Tagozat: Levelező
Óraszám: 6/0/0
Oktatás nyelve: magyar
Tárgyfelelős oktató: Dr. Makk Zoltán
Követelmény típus: kollokvium
Szak: Hittanár-nevelőtanár
Képzés szintje: MA
A tantárgy oktatásának célja:· hogy a hallgatók megismerjék a tanulás tervezése, szervezése és értékelése során használt fő fogalmakat, elméleti kereteket és a területeken zajló aktuális fejlesztéseket, innovációkat.· hogy a hallgatók a tanulást és tanítást pedagógiai folyamatként értelmezzék, szerezzenek tapasztalatokat a tanulástámogatás megtervezésében, megszervezésében és reflektív értékelésében,· képessé váljanak tapasztalataik elemzésére és értékelésére a szakirodalom felhasználásával.· A tantárgyban a tanulás és tanítás értelmezése az aktív és kompetencia alapú tanulás támogatása, az egyéni tanulási utak biztosítása, valamint a tanulók megismerésére épülő adaptív nevelés-oktatás mentén alakul.· A kurzus során a hallgatók lehetőséget kapnak, hogy tudatosítsák a tapasztalati alapú, tényekre támaszkodó gyakorlat jelentőségét.· a hallgatók kipróbálhatják magukat a tanulástámogatás koherens megtervezésében, az eredmények értő, elemző, reflektív értékelésében. |
A tantárgy tartalma:· Lifelong learning fogalma. A közoktatás rendszere, átalakulása, eredményessége A magyarországi köznevelési rendszer aktuális problémái, fejlődési trendjei. Felnőttképzés és köznevelés.· A tanulásról, tanításról való gondolkodás átalakulása. Konstruktivista, szociálkonstruktivista tanuláselméletek. Önszabályozott tanulás. Projekt-, kutatás-, tervezés-alapú tanulás. A tanulás konstruktív jellege, a tudás fogalmának átértelmezése. A tanulás szociális jellege, a kooperatív tanulás: jelentőségük a személyiségfejlesztésben és a tanulás eredményessé tételében.· A pedagógiai tevékenységet meghatározó dokumentumok, Köznevelési törvény, tantervek fajtái, tantervtípusok, ezek szerepe az oktatás tartalmi szabályozásában. Az iskolai tudás fogalmának átalakulása, kompetenciák és tanulási eredmények az oktatásban.· Az oktatás folyamata és módszerei. Az oktatás folyamat-jellege, a folyamat elemei összehangolásának kérdései. Az adaptív oktatás, az egyéni sajátosságokhoz alkalmazkodó oktatás mint a tanítási és tanulási folyamatok elemzésének kiemelt alapelve. A módszerek kiválasztásának szempontjai.· A tervezés pedagógia feladata, tervezés és a tanulástámogatás. Tervezési dokumentumok. Tanulási környezet, a tanulási környezet komplex fogalma, értelmezése, elemei.· Az értékelés funkciói, formái, módszerei. Pedagógiai értékelési folyamatok pszichológiai- és tanulásszemléletekkel kapcsolatos tudásra alapozott elemzése, az értékelési folyamatok átalakulása, hibák, problémák az értékelésben |
Elérendő kompetenciák:a) Tudás· Ismeretek a pedagógiai folyamat tervezése területén: ismeri a pedagógiai tevékenységet meghatározó dokumentumokat, tantervfajtákat, tantervtípusokat, átlátja ezeknek az oktatás tartalmi szabályozásában betöltött szerepét. Ismeri a tervezéshez szükséges információk forrását. Ismeri a tananyag-kiválasztás és a rendszerezés pedagógiai szempontjait, az erről megfogalmazott tudományos eredményeket. Ismeri és érti a nevelés és tanítás összefüggéseit.· Ismeretek a tanulás támogatása, szervezése és irányítása területén: Rendelkezik a tanulóközpontú tanulási környezet fizikai, emocionális, társas, tanulási sajátosságainak, feltételeinek megteremtéséhez szükséges ismeretekkel. Ismeri a különböző tanulási környezetek tanulási eredményességre gyakorolt hatásait. Tájékozott a differenciális pedagógia, az adaptív tanulásszervezés, a nevelési”oktatási stratégiák, módszerek kiválasztásának és alkalmazásának kérdéseiben. Ismeri az egész életen át tartó tanulásra felkészítés jelentőségét.b) Képességek· Képességek a pedagógiai folyamat tervezése területén: tanár a tervezés során rendszerszemléletű megközelítésre képes. Az iskola pedagógiai programja, a tanulói személyiség fejlesztésére vonatkozó tantervi célkitűzések, a tanulók életkora, az elsajátítandó tudás sajátosságai, a rendelkezésre álló taneszközök és a pedagógiai környezet közötti összhang megteremtésével képes pedagógiai munkájának megtervezésére (tanmenet, tematikus terv, óraterv, folyamatterv). Képes a tanulási-tanítási stratégia meghatározására, a tananyag feldolgozásához a pedagógiai céloknak és a tanulók életkori sajátosságainak megfelelő oktatási folyamat meghatározására, hatékony módszerek, szervezési formák, eszközök kiválasztására a végzettségének megfelelő korosztály, illetve a felnőttoktatás keretében is.· Képességek a tanulás támogatása, szervezése és irányítása területén: képes a különböző céloknak megfelelő, átgondolt stratégiákhoz a motivációt, a differenciálást, a tanulói aktivitást biztosító, a tanulók gondolkodási, probléma-megoldási és együttműködési képességének fejlesztését segítő módszerek, szervezési formák kiválasztására, illetve megvalósítására. Képes az egész életen át tartó tanulás képesség-rendszerének megalapozására, technikáinak gyakoroltatására.c) Attitűdök· Attitűdök a pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése területén: fontosnak tartja az alapos felkészülést, tervezést és a rugalmas megvalósítást. A tervezés során kész figyelembe venni az adott tanulócsoport sajátosságait (motiváltság, előzetes tudás, képességek, szociális felkészültség).· Attitűdök a tanulás támogatása, szervezése és irányítása területén: fontosnak tartja a tanulás és tanítás folyamatainak tudatosodását, az önszabályozó tanulás támogatásához szükséges tudás és képesség megszerzését, a tanulási képességek fejlesztését, továbbá nyitott az egész életen át tartó tanulásra. Törekszik az életkori, egyéni és csoportsajátosságoknak megfelelő, aktivitást, interaktivitást, differenciálást elősegítő tanulási-tanítási stratégiák, módszerek alkalmazására. Törekszik a tanulók tanórai, tanórán kívüli és iskolán kívüli tevékenységének összehangolására, az egész életen át tartó tanulással kapcsolatos pozitív attitűdök kialakítására.· Attitűdök a pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése területén: Reálisan ítéli meg a pedagógus szerepét a fejlesztő értékelés folyamatában. Elkötelezett a tanulást támogató értékelés mellett.d) Autonómia és felelősség· Váratlan döntési helyzetekben is önállóan végzi az átfogó, megalapozó szakmai kérdések átgondolását, kidolgozását |
Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):· Bárdossy Ildikó – Dudás Margit - Pethőné Nagy Csilla – Priskinné Rizner Erika (2002). A kritikai gondolkodás fejlesztése. Pécsi Tudományegyetem, Pécs. URL: http://pedtamop412b.pte.hu/files/tiny_mce/File/KG1.pdf (Utolsó letöltés: 2016.02.02.)· Falus Iván (2003, szerk). Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.· Good, T. L. – Brophy, J. E. (2008). Nyissunk be a tanterembe! 1-3. kötet, Educatio Kht., Budapest.· URL: old.wekerle.gov.hu/download.php?doc_id=2079 (utolsó letöltés: 2016.02.02.)· Knausz Imre. A tanítás mestersége. A Tanterv c. fejezet.· URL: http://mek.niif.hu/01800/01817/01817.htm· Lénárd Sándor – Rapos Nóra (2006). Ötletek tanítóknak az adatptív tanulásszervezéshez. OKI, Bp. URL: http://mag.ofi.hu/magtar-otletek-090617 (Utolsó letöltés: 2016.02.02.)· Lénárd Sándor – Rapos Nóra (2008). MAGtár III. – Ötletek az adaptív tanulásszervezéshez és fejlesztő értékeléshez. In: Lénárd Sándor – Rapos Nóra (szerk.). Adaptív oktatás. Szöveggyűjtemény. 2. kötet, 232-243.· URL: http://archive.kih.gov.hu/old.wekerle.gov.hu/B/8/2D0013ECA1A9C4E26888344230B1E1E01A3216F1676BC6B57EC7B847887F1B75D291FCC6704C5F7B072AF990A4F58A5DCBC7B60D7CA4255194AAC5B6347705_download_php.pdf· M. Nádasi Mária (2010). A projektoktatás elmélete és gyakorlata. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége. URL: http://tehetseg.hu/konyv/projektoktatas-elmelete-es-gyakorlata (utolsó letöltés: 2016.02.02.)· Nahalka István szerk. (2006). Hatékony tanulás. ELTE-PPK, Budapest. URL: http://mek.niif.hu/05400/05446/05446.pdf (Utolsó letöltés: 2017.02.02.)· Rapos Nóra – Gaskó Krisztina – Kálmán Orsolya – Mészáros György. Az adaptív-elfogadó iskola koncepciója. OFI, Bp. Tanulásközpontúság c. fejezet 89-102. URL: http://mek.oszk.hu/13000/13021/13021.pdf |
Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):Kagan, Spencer (2003). Kooperatív tanulás. Ökonet, Bp.Kopp Erika – Ollé János – Zágon Bertalanné (2008). Tanórai differenciálás. Educatio, Budapest |
Utoljára módosítva: 2025. 10. 01. 13:40
A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.
Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.