Az etikai nevelés módszertani kérdései

GLOA2650F-22

Kreditérték: 2

Tagozat: Levelező

Óraszám: 0/6/0

Oktatás nyelve: magyar

Tárgyfelelős oktató: Dr. Makk Zoltán

Követelmény típus: gyakorlati jegy

Szak: Hittanár-nevelőtanár

Képzés szintje: MA


A tantárgy oktatásának célja:

A képzés megismertet az etikai nevelés lehetőségeivel és a hozzájuk kapcsolódó tevékenységekkel. 

Megmutatja azokat a sajátgyakorlaton alapuló képességfejlesztő gyakorlatokat, amit a hallgatók saját későbbi nevelő munkájukba is hasznosíthatnak. A mindennapi élet kérdései és a történelmi események, nemzeti traumák feldolgozása során ötleteket kapnak a pedagógiai eszközök sokszínű alkalmazására.

Képessé teszi a résztvevőket arra, hogy a képzésen megismert módszerek alkalmazásával az oktatási-nevelési folyamatot diákjaik számára élményszerűvé tegyék. A képzés tevékenység-központú, a gyakorlati tevékenységek alapján történik az elméleti tudnivalók rendszerezése, illetve ezt a gyakorlatba ágyazva ki is próbálják a résztvevők. 

Segíti az hallgatót abban, hogy a különböző korosztályú diákok számára pedagógiai ötleteket kapjon, amit tanórai keretek közt vagy azon kívül (pl. táboroztatás) változatos foglalkozást tudjon tervezni.

 

A tantárgy tartalma:

1.         Etikai nevelés jellemzői és sajátossága

2.         Az egyén sorsa a nemzeti traumák közepette (Trianon, holokauszt, 1956) 

3.         Etikai döntések a mindennapi életben (párválasztás, család, barátság)

4.         Különböző pedagógiai módszerek, eszközök használata a modern világban felmerülő problémák etikai tárgyalásakor (internet, környezetszennyezés)

 

Elérendő kompetenciák:

tudás: ismeri a korszerű és hatékony szakmódszertani megoldásokat

képességek: képes a megfelelő tananyagtartalomhoz hatékony módszereket választani

attitűdök: fontosnak tartja a szakmódszertanban való folyamatos megújulást, önképzést

autonómia és felelősség: felelősséget érez saját és az általa vezetett csoport munkájáért, eredményeiért

 

Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok)

•           Digitális történetmesélés a nevelés-oktatás folyamatában (2017) /szerk. Lanszki Anita. Eger, Líceum

•           Fisher, Robert(2008): Tanítsuk meg gyermekeinket gondolkodni erkölcsről és erényekről. Bp., Műszaki Kiadó

•           Gönczöl Enikő és Kereszthy Zsuzsa (2012): Én, te, ő: Etika 1-2. osztályosoknak. Bp., Raabe Klett Kiadó

•           Holokausztoktatás és autonómiára nevelés (2001) / szerk. Kovács Mónika. Bp., Hannah Arendt Egyesület.

•           Homor Tivadar (2003)? Az etikatanitás gyakorlata. Bp., Krónika Nova.

•           N. Horváth Margit (2005) : „Legyetek jók, ha tudtok!” : Magyarázatokkal bővitett etikai szöveggyűjtemény. Bp., Pedellus Kiadó

•           Receptek az erkölcstan és az etika oktatásához: Feladatok, gyakorlatok, óratervek az erkölcstan és etika tantárgy oktatásához – jegyzet pedagógusok számára (2013) / szerk. Páll Viktória. Bp., Neteducatio.

•           Szivák Judit (2010): A vita. Bp., Gondolat-ELTE PPK (Oktatás-módszertani Kiskönyvtár)

Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok)

·                           https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0012_bona_gezane_erkolcstan/adatok.html (20210209)

•              Digitális történetmesélés (2017?) Bp. Tempus Közalapítvány https://tka.hu/nemzetkozi/6577/digitalis-tortenetmeseles (20210210)

•              Fenyő Andrea (2015): Erkölcstanári segédkönyv a gimnáziumok 5-6. évfolyama számára. Pécs, Pécsi Tudományegyetem https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0012_fenyodi_andrea_erkolcstan/adatok.html (20210212)

•              Igy tanítom…: Innovatív módszertani megoldások a fiatalok szerepekre való felkészítésére ( 2015) /szerk. Kiss Mária Rita Bp., Barankovics István Alapítvány https://barankovics.hu/_f/innovativ_modszertani_megoldasok_a_fiatalok_tarsadalmi_szerepekre_valo_felkesziteseben_bia_2015.pdf ( 20210212)

•              Kis filmek nagy értékek (Oktatási segédanyagok) (é.n.) Bp. Faludi Ferenc Alapítvány https://faludiakademia.hu/oktatasi-segedanyagok/ (20210202)

•              Kodácsy-Simon Eszter(é.n.): Valláspedagógiai szempontok az etikai kérdések hittanórai tanításához. http://real.mtak.hu/54696/1/Kodacsy_Simon_Eszter_u.pdf (20210206)

•              Módszertani segédanyag a emberismeret-etika oktatásához (2015?) /szerk. Falus Katalin és Falus György. Bp., OFI https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/tarsadalomismeret/modszertani-segedanyag (20210212)

Utoljára módosítva: 2025. 01. 23. 09:33

Eseménynaptár -
2025. február

Intézményünk

A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.

Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.

Főiskola Papnevelő Intézet Kollégiumok