Kreditérték: 2
Tagozat: Levelező
Óraszám: 0/6/0
Oktatás nyelve: magyar
Tárgyfelelős oktató: Dr. Makk Zoltán
Követelmény típus: gyakorlati jegy
Szak: Hittanár-nevelőtanár
Képzés szintje: MA
A tantárgy oktatásának célja: A képzés megismertet az etikai nevelés lehetőségeivel és a hozzájuk kapcsolódó tevékenységekkel. Megmutatja azokat a sajátgyakorlaton alapuló képességfejlesztő gyakorlatokat, amit a hallgatók saját későbbi nevelő munkájukba is hasznosíthatnak. A mindennapi élet kérdései és a történelmi események, nemzeti traumák feldolgozása során ötleteket kapnak a pedagógiai eszközök sokszínű alkalmazására. Képessé teszi a résztvevőket arra, hogy a képzésen megismert módszerek alkalmazásával az oktatási-nevelési folyamatot diákjaik számára élményszerűvé tegyék. A képzés tevékenység-központú, a gyakorlati tevékenységek alapján történik az elméleti tudnivalók rendszerezése, illetve ezt a gyakorlatba ágyazva ki is próbálják a résztvevők. Segíti az hallgatót abban, hogy a különböző korosztályú diákok számára pedagógiai ötleteket kapjon, amit tanórai keretek közt vagy azon kívül (pl. táboroztatás) változatos foglalkozást tudjon tervezni. |
|
A tantárgy tartalma: 1. Etikai nevelés jellemzői és sajátossága 2. Az egyén sorsa a nemzeti traumák közepette (Trianon, holokauszt, 1956) 3. Etikai döntések a mindennapi életben (párválasztás, család, barátság) 4. Különböző pedagógiai módszerek, eszközök használata a modern világban felmerülő problémák etikai tárgyalásakor (internet, környezetszennyezés) |
|
Elérendő kompetenciák: tudás: ismeri a korszerű és hatékony szakmódszertani megoldásokat képességek: képes a megfelelő tananyagtartalomhoz hatékony módszereket választani attitűdök: fontosnak tartja a szakmódszertanban való folyamatos megújulást, önképzést autonómia és felelősség: felelősséget érez saját és az általa vezetett csoport munkájáért, eredményeiért |
|
Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok) • Digitális történetmesélés a nevelés-oktatás folyamatában (2017) /szerk. Lanszki Anita. Eger, Líceum • Fisher, Robert(2008): Tanítsuk meg gyermekeinket gondolkodni erkölcsről és erényekről. Bp., Műszaki Kiadó • Gönczöl Enikő és Kereszthy Zsuzsa (2012): Én, te, ő: Etika 1-2. osztályosoknak. Bp., Raabe Klett Kiadó • Holokausztoktatás és autonómiára nevelés (2001) / szerk. Kovács Mónika. Bp., Hannah Arendt Egyesület. • Homor Tivadar (2003)? Az etikatanitás gyakorlata. Bp., Krónika Nova. • N. Horváth Margit (2005) : „Legyetek jók, ha tudtok!” : Magyarázatokkal bővitett etikai szöveggyűjtemény. Bp., Pedellus Kiadó • Receptek az erkölcstan és az etika oktatásához: Feladatok, gyakorlatok, óratervek az erkölcstan és etika tantárgy oktatásához – jegyzet pedagógusok számára (2013) / szerk. Páll Viktória. Bp., Neteducatio. • Szivák Judit (2010): A vita. Bp., Gondolat-ELTE PPK (Oktatás-módszertani Kiskönyvtár) |
|
Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok) · https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0012_bona_gezane_erkolcstan/adatok.html (20210209) • Digitális történetmesélés (2017?) Bp. Tempus Közalapítvány https://tka.hu/nemzetkozi/6577/digitalis-tortenetmeseles (20210210) • Fenyő Andrea (2015): Erkölcstanári segédkönyv a gimnáziumok 5-6. évfolyama számára. Pécs, Pécsi Tudományegyetem https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0012_fenyodi_andrea_erkolcstan/adatok.html (20210212) • Igy tanítom…: Innovatív módszertani megoldások a fiatalok szerepekre való felkészítésére ( 2015) /szerk. Kiss Mária Rita Bp., Barankovics István Alapítvány https://barankovics.hu/_f/innovativ_modszertani_megoldasok_a_fiatalok_tarsadalmi_szerepekre_valo_felkesziteseben_bia_2015.pdf ( 20210212) • Kis filmek nagy értékek (Oktatási segédanyagok) (é.n.) Bp. Faludi Ferenc Alapítvány https://faludiakademia.hu/oktatasi-segedanyagok/ (20210202) • Kodácsy-Simon Eszter(é.n.): Valláspedagógiai szempontok az etikai kérdések hittanórai tanításához. http://real.mtak.hu/54696/1/Kodacsy_Simon_Eszter_u.pdf (20210206) • Módszertani segédanyag a emberismeret-etika oktatásához (2015?) /szerk. Falus Katalin és Falus György. Bp., OFI https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/tarsadalomismeret/modszertani-segedanyag (20210212) |
Utoljára módosítva: 2025. 01. 23. 09:33
A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.
Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.