A tanulás tanítása

GLOA2605F-22

Kreditérték: 2

Tagozat: Levelező

Óraszám: 0/6/0

Oktatás nyelve: magyar

Tárgyfelelős oktató: Dr. Makk Zoltán

Követelmény típus: gyakorlati jegy

Szak: Hittanár-nevelőtanár

Képzés szintje: MA


A tantárgy oktatásának célja:

A képzés megismertet a tanulásmódszertan alapjaival és a hozzájuk kapcsolódó tevékenységekkel. Megmutatja azokat a képességfejlesztő gyakorlatokat, amit a hallgatók saját tanulási technikájába beépíthetnek, de későbbi nevelő munkájukba is hasznosíthatnak. Képessé teszi a résztvevőket arra, hogy a képzésen megismert módszerek alkalmazásával az oktatási-nevelési folyamatot diákjaik számára élményszerűvé tegyék. A képzés tevékenység-központú, a gyakorlati tevékenységek alapján történik az elméleti tudnivalók rendszerezése, illetve a megismert elméleti ismereteket a gyakorlatba ágyazva ki is próbálják a résztvevők. Középpontjában, ezért a tanulásmódszertani gyakorlati alkalmazása áll.

Segíti az hallgató foglalkozásokon kívüli felkészülését az információ feldolgozásában és rögzítésében.

 

A tantárgy tartalma:

1.         Tanulói stílus, tanulás külső és belső tényezői

2.         Az agy működése, információtárolása és előhívása (mnemotechnika, olvasási technikák)

3.         Koncentráció fejlesztés gyakorlatokkal

4.         Jegyzeteléstechnika, vázlatkészítés (gondolattérkép)

5.         Gondolkodási készség fejlesztése (érvelés, vita)

6.         Kommunikációfejlesztés (digitálistörténetmesélés)

 

Elérendő kompetenciák

tudás:

-          ismeri a pedagógiai tevékenységet meghatározó dokumentumokat

-          rendelkezik a tanulóközpontú tanulási környezet megteremtéséhez szükséges ismeretekkel

-          tájékozott az adaptív tanulászervezés, nevelési oktatási stratégiák, módszerek kiválasztásának és alkalmazásának kérdéseiben.

képesség:

-          képes pedagógiai munkájának megtervezésére, a tanulási-tanítási stratégia meghatározásra

-          képes a tanulás támogatása, szervezése és irányítása területén a leghatékonyabb módszerek alkalmazására

attitűd:

-          fontosnak tartja az alapos felkészülést, tervezést és a rugalmas megvalósítást

-          a tervezés során figyelembe veszi az adott tanulócsoport sajátosságait

autonómia:

-          felelősséget érez a saját és a rábízott csoport munkájáért és tevékenységéért

 

Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok)

-          Baló András (2007): A tanulás fejlesztésének tanulása. Debrecen, Pedellus

-          Demeter Lázár Katalin (2016): Tanulótárs: Játékos kreatív tanulásmódszertan. Szentendre, Geobook (1-2. osztály; 3-4. osztály)

-          Digitális történetmesélés a nevelés-oktatás folyamatában (2017) /szerk. Lanszki Anita. Eger, Líceum

-          Evans, Mike (2010): Hogyan vizsgázz sikeresen?: Hasznos tanácsok érettségi, felvételi és egyetemi vizsga előtt állóknak. Bp., Partvonal

-          Fisher, Robert (2017): Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni? 4.kiad. Bp., Műszaki Kiadó

-          Ginnis, Paul (2018): Tanítási és tanulási receptkönyv: Az izgalmas és élvezetes tanulás eszközei. Pécs, Alexandra Könyvesház Kft

-          Kagan, Spencer (20119): Kooperatív tanulás. H.n., Ökonet

-          Kaszás György (2017): Kreativitássuli: Módszerkönyv szülőknek és pedagógusoknak. Bp., Animus

-          Metzig, Werner – Schuster, Martin (2003): Tanuljunk meg tanulni! : A tanulási stratégiák hatékony alkalmazási módszerei. Bp., Medicina

-          Oroszlány Péter (2000): Könyv a tanulásról. 7. kiad.  Bp., AKG [Bármelyik más kiadás azonos ismeretanyagot tartalmaz.]

-          Oroszlány Péter (2004): Tanulásmódszertan tanári kézikönyv: Tanácsok, módszerek, a tanulási képesség fejlesztéséhez Bp., Metódus-Tan

-          Oroszlány Péter (2003): Tanulásmódszertan: Tanácsok, módszerek, gyakorlatok a tanulási képesség fejlesztéséhez 10 éves kortól. Bp., Metódus-Tan

-          Oroszlány Péter (2004): Tanulásmódszertan: Tanácsok, módszerek, gyakorlatok a tanulási képesség fejlesztéséhez középiskolásoknak. Bp., Metódus-Tan

-          Szautner Jánosné Szigeti Gabriella (2017): Tanulásmódszertan tanítóknak. Szolnok, Marketing Műhely Kft.

-          Szitó Imre (2005): A tanulási stratégiák fejlesztése. (Iskolapszichológia 2.). Bp.,  ELTE Pedagógiai és Pszichológiai kar Tanárképzési és -továbbképzési Központ

-          Szivák Judit (2010): A vita. Bp., Gondolat-ELTE PPK (Oktatás-módszertani Kiskönyvtár)

-          Vorderman, Carol (2017): Segíts gyerekednek! Tanulási technikák Bp., HVG

-          Internetes források

-          Digitális történetmesélés (2017?) Bp. Tempus Közalapítvány

https://tka.hu/nemzetkozi/6577/digitalis-tortenetmeseles (20200910)

-          Gyarmati Éva (é.n.): Gondolatok térképe

http://www.diszlexia.hu/Cikkek/mindmaptani.pdf (20200910)

-          Makó Ferenc (2015): Tanulásmódszertan. Bp., Óbudai Egyetem. In: Digitális Tankönyvtár.

Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok)

-          Szautner Jánosné Szigeti Gabriella (2017): Tanulásmódszertan tanítóknak. Szolnok, Marketing Műhely Kft.

-          Szitó Imre (2005): A tanulási stratégiák fejlesztése. (Iskolapszichológia 2.). Bp.,  ELTE Pedagógiai és Pszichológiai kar Tanárképzési és -továbbképzési Központ

-          Szivák Judit (2010): A vita. Bp., Gondolat-ELTE PPK (Oktatás-módszertani Kiskönyvtár)

-          Vorderman, Carol (2017): Segíts gyerekednek! Tanulási technikák Bp., HVG

-          Internetes források

-          Digitális történetmesélés (2017?) Bp. Tempus Közalapítvány

https://tka.hu/nemzetkozi/6577/digitalis-tortenetmeseles (20200910)

-          Gyarmati Éva (é.n.): Gondolatok térképe

http://www.diszlexia.hu/Cikkek/mindmaptani.pdf (20200910)

-          Makó Ferenc (2015): Tanulásmódszertan. Bp., Óbudai Egyetem. In: Digitális Tankönyvtár

https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_tanulasmodszertan/adatok.html (20200910)

Utoljára módosítva: 2025. 01. 23. 09:29

Eseménynaptár -
2025. február

Intézményünk

A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.

Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.

Főiskola Papnevelő Intézet Kollégiumok