Újszövetségi exegézis 1.

GTE2015

Kreditérték: 3

Tagozat: Nappali

Óraszám: 2/0/0

Oktatás nyelve: magyar

Tárgyfelelős oktató: Juhász Gergely

Követelmény típus: vizsga

Szak: Katolikus teológus

Képzés szintje: O


A tantárgy oktatásának célja:

A különböző tudományos kritikai szentírás-értelmezési módszerek megismertetése és az újszövetségi könyvekkel kapcsolatos alapismeretek alkalmazásának megtanulása konkrét szövegeken a hit és az egyházi hagyomány fényében.

 

A tantárgy tartalma:

I. szakasz: AZ ÚSZ-i exegézis módszertana

1. hét: Bevezetés: tantárgyleírás és követelmények ismertetése, Dei verbum és a tanítóhivatali dokumentumok a II. Vatikáni Zsinat után

2. hét: A történetkritikai módszer, forráskritika (irodalmi kritika)

3. hét: Műfajkritika (formakritika), hagyománykritika és szerkesztéskritika

4. hét: Szinkronikus elemzések: irodalmi kritika, retorikai kritika, narratív kritika

5. hét: Ideológiai kritikák, kánoni kritika és hatástörténeti kritika

6. hét: Szövegkritika

II. szakasz: Gyakorlati alkalmazás: Az ÚSZ-i levélirodalom

7-10. hét: Az apostoli levelek néhány szemelvényének elemzése (pl. 1 Tessz 4,13-5,11, 1 Kor 11,17-34, Fil 2,6-11, Róm 3,21-31; Kol 1,15-20, 1 Pét 2,21-25)

11. hét: hallgatók kiselőadásai

12. hét: összefoglalás

 

Elérendő kompetenciák:

a) Tudás: a hallgató ismeri a legfontosabb kortárs bibliaértelmezési módszereket, valamint a félév során tárgyalt szakaszok elemzéséhez kapcsolódó tartalmi és nyelvi szempontok alapján felmerülő kérdéseket és azok teológiai jelentőségét

b) Képességek: a hallgató képes a közösen tárgyalt szakaszok kritikus, tudományosan pontos és szabatos elemzésére a keresztény hit és az Egyház tanítása fényében, azoknak a keresztény hitben és teológiában betöltött szerepükre reflektálni, a Szentírás szövegét szakirodalom segítéségével önállóan elemezni;

c) Attitűdök: a hallgató rendelkezik megfelelő nyitottsággal és tudományos teológiai problémaérzékenységgel a szövegek kritikus, pontos és szabatos értelmezéséhez;

d) Autonómia és felelősség: a hallgató felhasználja korábbi idegennyelvi és biblikus ismereteit valamint saját tudományos felismeréseit és eredményeit a szövegek értelmezéséhez.

 

Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):

R. E. Brown – J. A. Fitzmyer – R. E. Murphy (szerk.): Jeromos Bibliakommentár, Szent Jeromos Katolikus Bibliatársulat, Budapest, 2003.

Pápai Biblikus Bizottság: Szentírásmagyarázat az Egyházban, SZJKB, Budapest 1998.

XVI. Benedek: Verbum domini, SZIT, Budapest 2011.

órai jegyzetek, prezentációk

Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):

Kocsis Imre, Az újszövetségi exegézis alapelvei és gyakorlata, 2. kiadás, Szent István Társulat, Budapest 2020.

Kocsis Imre, Krisztus-himnuszok az Újszövetségben, SZIT, Budapest, 2023.

Bolyki János: Az újszövetségi írásmagyarázat elvei, módszerei és példái, Kálvin, Budapest, 1998.

Szőnyi Etelka (szerk.): Bibliaértelmezés. Korok, módszerek, kontextusok. Írások Benyik György tiszteletére 68. születésnapja alkalmából, 1–3. kötet, JATEPress, Szeged, 2020.

Benyik György (szerk.): A Biblia értelmezése, JATEPress Szeged, 2005.

Simon T. László: Nem csak Isten evangéliumát. Közelítések Pál apostol örökségéhez, Bencés Kiadó, Pannonhalma, 2009.

Simon T. László: „Helyenként merészebben írtam nektek.” Közelítések a rómaiaknak írt levélhez, Sapientia Főiskola – L’Harmattan, Budapest, 2022.

Székely János: Az Újszövetség teológiája, SZJKB, Budapest, 2003.

Fabiny Tibor: Szóra bírni az Írást. Irodalomkritikai irányok a Biblia értelmezésében. Hat tanulmány és vita, Hermeneutikai Füzetek 3., Budapest, 1994.

Fabiny Tibor: Szóra bírni az Írást – újra, Hermeneutikai Füzetek 33., Budapest, 2010.

Utoljára módosítva: 2025. 01. 10. 15:21

Eseménynaptár -
2025. február

Intézményünk

A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.

Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.

Főiskola Papnevelő Intézet Kollégiumok