Transzponálás-partitúraolvasás 1.

GLRKA2081

Kreditérték: 2

Tagozat: Levelező

Óraszám: 0/0/8

Oktatás nyelve: magyar

Tárgyfelelős oktató: Fülöp Ferenc

Követelmény típus: évközi jegy

Szak: Római katolikus kántor

Képzés szintje: BA


A tantárgy oktatásának célja:

A képzésben sor kerül a kórusműből zongorakivonat készítésére vonatkozó speciális technikák elsajátítására, saját egyszerű átiratok készítésére kórusművekből zongorára és orgonára, valamint a partitúrák első olvasás utáni megértési képességének elmélyítésére. A tárgy előadása során a fokozatosság alapszempontjának megfelelően a zeneirodalmi és karvezetési tananyag logikája alapján, de a hallgatók egyéni képességeihez illeszkedve történik az egyes vokális és hangszeres művek elemzése, összehasonlítása, egyszerű hangszeres átiratok készítése és transzponálási feladatok abszolválása. Elsődleges interdiszciplináris kapcsolódási pontként a karvezetés tárgy aktuális anyagának feldolgozása ill. előkészítése is célja ennek a tárgynak.

 

A tantárgy tartalma:

A tantárgy tanításának célja, hogy a hallgató a saját kántori praxisában esetlegesen felmerülő igényeknek megfelelően tájékozott legyen partitúra- és hangszerismeret tekintetében. Tudja értelmezni a régebbi korokban használt zenei kulcsokat. Ismerje az egyes hangszercsaládok fontosabb tagjait, körülbelüli hangterjedelmét. Ismerje a gyakoribb transzponáló hangszereket és tudja, milyen hangzó anyaghoz milyen írott kottaképre van szükség az adott hangszer esetében. Tudjon 2-3-4 szólamú kórusműveket és orgonakíséreteket meghangszerelni. És – tekintettel a rorate szentmisék hagyományos időpontjára –tudja az adventi népnek-repertoár legfontosabb tételeit mélyebbre transzponálva is kísérni.

A tantárgy tanításának célja továbbá, hogy a hallgató képes legyen saját átiratok készítésére vegyeskarból egyneműkarra, több szólamból egy-két szólamra hangszerkísérettel, szükség szerint az egyes liturgikus eseményekben történő megfelelő zenei anyag előkészítése során; valamint a kóruspróbákon tudjon rögtönzött zongorakivonatot készíteni, melynek segítségével megismerheti és bemutathatja az egyes tanulandó műveket részleteiben és egészében is.

Tantárgyi követelmény:

A különféle (g, f, c) kulcsok elnevezései és gyakorlati alkalmazásuk az énekkari kultúrában, különös tekintettel a mai kottaírásban is használatos kulcsokra

A különféle hangszercsaládok és annak legfontosabb tagjainak ismerete.

A különféle hangszercsaládok tagjainak elhelyezkedése a partitúrában.

A leggyakoribb transzponáló hangszerek ismerete, amelyekkel kántorként találkozhatunk. (B klarinét és trombita, F-kürt, Esz szaxofon) és a brácsaszólamok írásmódja.

A transzponáló hangszerek szólamainak olvasása chiavettázva.

2-3-4 szólamú kórusműveket és orgonakíséreteket meghangszerelése különféle apparátusokra, köztük transzponáló hangszerekre.

Az adventi népnek-repertoár legfontosabb tételeinek kísérése az eredeti kottaképhez viszonyítva 2-3 félhanggal mélyebben.

 

Elérendő kompetenciák: 

a) Tudás

A tantárgy tartalmát képező zenei tudás, az  elméleti és gyakorlati ismeretek biztos alkalmazása.A kijelölt népének repertoár begyakorolt biztos ismerete, a közösség énektudásához alkalmazkodással, kísérettel.

b) Képességek

A hangszercsaládok megismerése során váljék sajátjává a más hangszerekkel való együttműködés, és a kántorokra generációkon keresztül  jellemző biztos megalapozott hangszerkezelés.

c) Attitűdök

A kooperatív tanulás elsajátítása, alkalmazása , amely jó együttműködést eredményez a zenésztársakkal, a liturgiában részt vevőkkel.

d) Autonómia és felelősség

Tegyen szert azokra a pegagógiai, emberi, vezetői jártasságokra, készségekre, amelyek kántori munkáját eredményessé, sikeressé teszik. Helyesen tudja felmérni, a saját és az adott közösség képességeit, lehetőségeit, és  a tantárgyban megtanultakat, az adott helyzetnek megfelelően tudja felhasználni a későbbi kántori szolgálatában.

 

Kötelező irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):

Szerző, cím, kiadó, helység, évszám

Nagy Olivér.: Partitúra-olvasás, partitúra-játék, Zeneműkiadó, Budapest, 1970

Ajánlott irodalom (könyvek, jegyzetek, folyóiratok):

Szerző, cím, kiadó, helység, évszám

Lassus: 24 kétszólamú motetta, Zeneműkiadó, Budapest, 1954

Bertalotti: 56 Solfeggio, Zeneműkiadó, Budapest, 1967

Kodály Zoltán: 2- és 3 szólamú énekgyakorlatok, Zeneműkiadó, Budapest, 1948

Rezessy László: Partitúraolvasás, Tankönyvkiadó Bp., 1974.

Utoljára módosítva: 2025. 01. 10. 13:55

Eseménynaptár -
2025. február

Intézményünk

A Brenner János Hittudományi Főiskola a Nyugat-Dunántúl egyik legrégebbi egyházi felsőoktatási intézménye, fenntartója a Győri Egyházmegye. A régióban a hitéleti, hittudományi, egyházzenei képzések és továbbképzések szellemi központja.

Főiskolánk legfontosabb küldetésének tartja a papnövendékek és a hitoktatók képzését. Célunk nemzedékről nemzedékre átörökíteni, hogy az Isten titka felé nyitott emberi gondolkodás logikus, szép, értelmes és igaz.

Főiskola Papnevelő Intézet Kollégiumok